Kirjoittaja Aihe: Siionin virsien kokonaisuudistus 2  (Luettu 36103 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #15 : 20.10.11 - klo:23:44 »
 Minä tunnen montakin kanttoria, joiden virkatehtäviin kuuluu esim. yhdistysten kirkkopyhien päivätilaisuuksien säestys ja silloin tietysti etsitään yhdistysten omat laulukirjat, joko seurakuntasalin hyllystä tai kiertävän vierailijan laukusta.... :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #16 : 21.10.11 - klo:12:49 »
Mutta kun siikkarit veisataan aina ilman säestystä, pääsee kanttori tosi vähällä  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #17 : 06.11.11 - klo:21:06 »
Mie en oo juurikaan perehtynyt tähän virsiuudistukseen, enkä tähän ketjuun. Olen vasta kolmatta vuotta laulanut/veisannut tätä nykyistä joten valtaosa virsitä on minulle täysin uusia. Joka seuroissa opettelen näitä. Kotona en edes osaa niitä opetella. Siispä minulla ei ole uudistukseen mitään mielipidettä.
Tänään olin puolisoni kanssa Savitaipaleella virsiseuroissa. Siellä Urpo Karjalainen ja Heimo Lipiäinen kertoivat jotakin tästä uudistusprosessista. Kertoivat, että sävelmissä palattaisiin vanhoihin toisintoihin, ainakin niiden virsien kohdalla, jotka joskus on muutettu vastaamaan saman virren kirkkovirsikirjassa olevan nuotin mukaan.
Tästä uudistuksen viipymisestä heräsi se epäilys, että se kestää sen vuoksi, kun sitä tekee komitea. Aikaisemmat uudistuksethan on kuulema yksin tehtyjä ( Jaakko Haavio, Wilhelmi Malmivaara..)
Pyryharakka

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #18 : 07.11.11 - klo:10:30 »
Hei Leena... minun appiukkoni veisuutti pappina ja kanttorina körttiseuroissa urkujen säestyksellä siikkareita.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #19 : 07.11.11 - klo:23:36 »
Niissä seuroos, joissa oon ollu mukana,   oudompia virsiä on ensin nuotitettu harmoonilla tai pianolla, sitten vasta veisattu....

Tuskin seurakunnissa, joissa on körttipyhä harvemmin kuin kerran vuodessa osataan siionin virsiä Oikein veisata....ei ole kirjoja, eikä niissä nuotteja.

Eläkerovastit tuovat kirjat tullessaan, lienevät yksityisomaisuutta.... Eikös Kanttori ole veisuunjohtaja ja urkurit on erikseen..... :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #20 : 08.11.11 - klo:12:17 »
Hei Leena... minun appiukkoni veisuutti pappina ja kanttorina körttiseuroissa urkujen säestyksellä siikkareita.

Kaikki mis oon ollu, on laulettu ilman säestystä, mutta koska oon noussu junaan jotain  olisko rohkeeta jos arviois että kolme vuotta sitte, en ole useis ehtiny olla ikääni nähden. Pk-seudulla heitä pitävät paljon; se on kyllä varsin totta, ja juhlat ovat erittäin,  mutta silti.  Sittte taas jos sukulasisilta kysyis pitäis kaivaa haidastansa se Jakob Julius Bäck, ja äijä mahtaa olla huonos kunnos vastatakseen tämänsorttisiin.   :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #21 : 08.11.11 - klo:12:33 »
Nuotin tapailemiseen kehitetiin aikoinaan jopa oma soitinkin, virsikannel. Eikö se ole viimeistellympi versio sippiviulusta?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #22 : 22.01.12 - klo:00:18 »
Nyt minullakin on oma Siionin virsien nuottipainos. Aloitin käytön ruksimalla uudistusehdotuksessa poistettavaksi esitettäviä virsiä, jotta en juuri niitä turhaan näin aluksi opettelisi. Tsekkasin samalla kunkin poiston kohdalla perustelut. Enimmäkseen en urputa vastaan, mutta se johtuu varmaan siitä että olen lähinnäcitykörttikäännynnäinen, eli minun ja tämän uudistettavan kokoelman välille ei ole päässyt syntymään mitään syvää suhdetta.

Em. virkkeen varauksella (eli enpä tiedä, onko mielipiteelläni oikeastaan väliä) esittäisin kuitenkin vastalauseen virren 271 kohdalla. Poistoperustelujen mukaan "Virren sisällössä korostuu poikkeuksellisen ankara itsekritiikki".

Minusta tämä sanoitus on aivan ihana eikä sen ankaranitsekriittisempi kuin keskimääräinen Siionin virsi. Minusta sisällössä korostuu rakkauden synnyttämä hiljainen kaipaus. Sitä on yhteensä 3,5 säkeistöä kuudesta säkeistöstä. Tätä kaipausta kokee väsynyt kulkija.

Ensimmäiset 2,5 säkeistöä keskitytään kuvaamaan, mikä kulkijan on väsyttänyt, ja sieltä löytyy niin turvautuminen maailman katkeraan kunniaan kuin tämän samaisen turvautumisen tuomitseva käskyjen vaatimus, joka nostaa mieleen vain tuskaisen syyllisyyden. Okei, myönnän että tätä alkuosaa on vähän vaikea hahmottaa siksi että kirjoittaja ikään kuin ailahtelee näiden ja oman väsymyksensä välillä. Etenkin oudoksun kakkossäkeistön säettä "kauhistaa ihmisen ylpeä uhma", kun eihän kirjoittaja tekstissään muuten vaikuta pätkääkään ylpeältä. Vaan häilyväksi ja tempoilevaksihan hän itseään kuvaakin, joten ehkä sillä selittyy että välillä myös ylpistyy.

Kolmossäkeistö sitten asettaa vastakkain käskyt ja rakkauden ja sen mitä ne saavat aikaan. Rakkaus ei tässä synnytä välitöntä "jee, Jeesus pelastaa, hallelujaa!" -riemua, vaan sen hiljaisen kaipauksen, mitä teemaa sitten varioidaan loppuvirsi. En tiedä, olenko ymmärtänyt koko körttiläisyyden väärin, mutta kun minusta tuntuu ettei tämän körttiläisempiä tuntoja voisi olla olemassakaan. Ei tämä minusta mitään itsekritiikissä piehtarointia ole! Sitten lopuksi vielä kristologinen peruspointti "antaudut ihmisen kärsimyksiin". Mitä muuta enää tarvittaisiin? Paitsi ehkä pikku editointia kahteen eka säkeistöön, edellisen kappaleen perustein. (Ja sitten niitä veisaajia; en tiedä onko niitä ollut tarpeeksi.)

Sävelmä, no joo, ehkä ei ihan täysin tähän istu. Sen voisi kyllä vaihtaakin.

Muutama semmoinen poistettava sävelmä oli, joista tykkäsin (sen perusteella mitä vajavaisella säveltapailu- ja laulutaidollani tolkkua sain), etenkin 264, mutta ymmärrän kyllä ettei tällaiseen kokoelmaan voida kaikkia löytyviä hyviä melodioita ympätä.

Edit: Kappas, tämä 218. foorumiviestini (olenpa ollut suulas!) saakin tuohon vasemmalle aikaan luonnehdinnan "Plärää SV-lisävihkosta oikeaa virttä", mikä osui nyt tasan kohdalleen. Lisävihkon puoleltahan 271 löytyy - vielä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.12 - klo:00:28 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #23 : 22.01.12 - klo:00:52 »
^Täsmennän edellistä vielä, että minusta on helpottavaa, että kaipaus riittää. Tuntekoot minun puolestani välitöntä pelastusvarmuusriemua ne jotka tuntevat; en sitä paheksu. Hyvä kuitenkin, että meille muillekin on lauluja.

Ja kysyn siis vielä, riittääkö se, että 2,5 säkeistössä kuudesta eritellään monipuolisesti ihmisen epäonnistumista lättäisemään virteen leiman "korostuu poikkeuksellisen ankara itsekritiikki"? Kun minusta niissäkään ei ole vallitseva itseä tuomitseva vaan enemmän se lopen uupunut fiilis.
« Viimeksi muokattu: 22.01.12 - klo:00:58 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #24 : 16.02.12 - klo:15:34 »

   Uudessa Hengellinen Kuukauslehti -lehdessä piispa Kaarlo Kalliala toteaa sivulla 8 Siionin virsien uudituksesta:
   " ̶̶̶  Kummallisia kielikuvia ja omituisia ajatuksia kannattaa ennemminkin vaalia kuin karsia: ne ovat uhanalaisia lajeja, joita pitää suojella. Eivät suomirokinkaan sanoitukset elämästä ja kuolemasta ole kovin sliipattuja. Juuri siksi niitä lainataan oman olemisen tulkkeina."

Helpottaakohan lausunto uudistajien työtä?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #25 : 28.09.16 - klo:04:24 »

   Vuoden 2016 Aholansaaren Körttifoorumin teemana oli Siionin virsien uudistustyö. Videoita alustuksista julkaistaan tällä kanavalla:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLDkzB4autg6r3TxqeoD6HpsppLEx_FPlG
 

Tällä videolla kuullaan aamuvirsi sekä Herättäjä-Yhdistyksen toiminnanjohtaja Simo Juntusen avaussanat:

https://www.youtube.com/watch?v=AfwebCVBVz4&index=3&list=PLDkzB4autg6r3TxqeoD6HpsppLEx_FPlG


Jukka Hautala: Siionin virsien kieli ja sisältö - miten virret ovat uudistuneet?

https://www.youtube.com/watch?v=0fjvfeIg1d0&index=4&list=PLDkzB4autg6r3TxqeoD6HpsppLEx_FPlG


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #26 : 12.10.16 - klo:10:35 »

   Jaakko Löytty veisuuttaa Körttifoorumissa Aholansaaressa 2016

https://www.youtube.com/watch?v=j0axprf2REg&list=PLDkzB4autg6om0q59e4xagBo-lQP-cagl&index=6


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #27 : 06.11.16 - klo:17:27 »
Jukka Hautala Radio Deillä puhui SV-uudistuksesta osassa 2 (haastattelu on kolmessa osassa kuunneltavissa). Ja herännäisyydestä yleensä asiaa muissa osioissa.

http://www.radiodei.fi/siionin-virsia-tuoreuttamassa/

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #28 : 07.11.16 - klo:04:08 »

   ^ Kiitos, Suvikki-Päivikki-Suvakki-Lumikki!  :)


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Siionin virsien kokonaisuudistus 2
« Vastaus #29 : 07.11.16 - klo:08:07 »
Kiitos Suvikki. Olit hereillä oikeaan aikaan.   :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)