Kirjoittaja Aihe: Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus  (Luettu 11214 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #15 : 03.03.09 - klo:08:43 »
Ihan yleisen käytettävyyden kannalta yhdistyksen (minkä tahansa yhdistyksen siis) sivujen tulisi olla mahdollisimman selkeät, yksinkertaiset ja "helpot". Kaikki sivujen käyttäjät kun eivät välttämättä ole a) tottuneita netinkäyttäjiä, b) tekstinymmärrystaidoltaan samantasoisia ja c) näkeviä. Useimmiten esteettömät sivut toimivat hyvin myös matkapuhelimissa.

Tietoa löytyy esim. täältä: http://www.arlainst.fi/index.php?k=12036

Herättäjäyhdistyksen sivut ovat mielestäni ihan ok toimivuudeltaan, paitsi niiltä osin, joissa on punertavaa tekstiä vihreällä pohjalla...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #16 : 03.03.09 - klo:09:27 »
Värioppi onkin tärkeä asia viestinnässä. Punavihersokeatkin kannattaa huomioida, ei se ole ihan pieni vähemmistö. Liikennemerkkien tekijät osaavat värien käytön selkeyden kannalta, varmaan mainospuolella on tietoa tunnepuolen tehokkuudesta.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #17 : 03.03.09 - klo:20:57 »
Ei missään nimessä mitään animaatioita tai muita Flash-häkkyröitä H-Y:n sivuille! 1) Ne ovat rasittavia ja heikentävät luettavuutta, 2) ne aiheuttavat ylimääräistä säätöä, kun pitää asennella puuttuvia ohjelmia ja liitännäisiä, 3) ne hidastavat sivun latautumista, 4) niistä ei koskaan tiedä, missä selainympäristössä ne toimivat ja missä eivät, 5) niiden takia sivusto on hankalampi koodata ja ylläpitää ja 6) niille ei oikeasti ole perussivustoilla minkäänlaista tarvetta. Keksisin varmaan lisääkin syitä, mutta tässä nyt aluksi.

Olen lopen kyllästynyt sivuihin, joissa on panostettu voimakkaasti "näyttävään" ulkoasuun ja jätetty se käytettävyys ja tiedon helppo löytäminen vähän vähemmälle. Käykääpä katsomassa vaikkapa http://www.rush.com/ - mainio bändi, mutta kotisivu on aivan kamala oksennus.

Liisa kyllä onneksi tietää tämän kaiken paremmin kuin minä eikä varmasti mene tekemään mitään harkitsematonta. Tuo Viisveisaajan toivomus vain nosti minulta heti karvat pystyyn, ja oli pakko tulla hieman avautumaan. Toki makunsa kullakin, ja kyllä Flashillekin on käyttönsä. Mutta ei täällä.

Flashblock on muuten mielestäni yksi parhaista Firefoxin lisäosista. Suosittelen lämpimästi!

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #18 : 03.03.09 - klo:21:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Olen lopen kyllästynyt sivuihin, joissa on panostettu voimakkaasti "näyttävään" ulkoasuun ja jätetty se käytettävyys ja tiedon helppo löytäminen vähän vähemmälle.


Sama juttu. Jo pelkästään hs.fi (puhumattakaan iltapäivälehdistä) on turhan raskas ja sekava. Mullakin osa koneen komponenteista (lähinnä prosessori, joka on peräti 7 v. vanha, myös emolevy ja näytönohjain, jotka ovat n. 4-5 vuotta vanhoja) alkaa olla sen verran vanhoja, että vaikka käyttömuistia on 1Gt ja nettiyhteyskin jopa 10 Mt, sivujen aukeaminen kestää turhan kauan kaiken härpäkkeen ja sälän takia. Esim. körttifoorumia on ihana käyttää, kun sivut toimivat nopeasti. On niin turhauttavaa hankkia lisävoimaa koneeseen, kun menee taas muutama vuosi ja nettisivut on jälleen kerran liian raskaita avata.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Elekieltä
« Vastaus #19 : 03.03.09 - klo:21:25 »
Pöh. Mullakin on firefox, mutta sen lisäosista paras minusta on toi textin suurentaja lisäosa.
 No ei oikeesti mitään valittamista sivuista.
Parhaat sivut mihin olen törmännyt ja sisältökin on jopa hauska joskus.
Titysti itse kaipaisin enempi sellaista rentoa pikkuhauskaa jota noissa alkuaikojen kirjoituksissa on ollut.
Jotenkin on mennyt pikkasen vakavanpuoleiseksi tämä sisältöpuoli täällä.

Tekninentoteutus on hyvä ja toimiva.

Joku chattiroomi vois olla nuorille kiva, mutta siinä vois olla liikaa valvottavaa?
 Vaikka progressoori on sitä mieltä et ei flashheja, niin joku virtuaalimatka jostain linkistä ois kiva.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #20 : 05.03.09 - klo:15:43 »
Omat ohjeeni on:

Yksinkertainen ja selkeä

Ymmärrettävä eli simppeli kieli

Helppo käyttää (niidenkin, jotka eivät osaa kunnolla käyttää tietokonetta)

Asiat eivät saa olla monien linkkien päässä, korkeintaan yksi linkki

Riittävän isot kirjaimet (kaikki ei osaa muutta kirjainten kokoa)

Palautteen anto mahdollisimman simppeli ja selvästi nähtävissä

Video- ja ääniteosasto omanaan niinkuin Ylen Areena

Herättäjäjuhlien aikana nettitelevisio ja -radio (käyttöohjeet)

Sivut eivät saa olla lihavia (ei saa olla liika bittejä, jolloin vaikeita avata)
Acta, non verba.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #21 : 05.03.09 - klo:20:20 »
Hei!
Mä oon ny yrittäny vilkaista muutaman viikon ajan Liisan linkistä uusia sivuja, mutta ei ne mulle avaudu. Ei löydä mun kone niitä sivuja.

Mutta jospa ne joskus minullekin aukeavat!

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #22 : 05.03.09 - klo:21:22 »
Mauno, sä oot niin myöhässä  :lol:
( Ketjun alkupuoli on vuosien takaa )

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #23 : 05.03.09 - klo:21:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Hei!
Mä oon ny yrittäny vilkaista muutaman viikon ajan Liisan linkistä uusia sivuja, mutta ei ne mulle avaudu. Ei löydä mun kone niitä sivuja.

Mutta jospa ne joskus minullekin aukeavat!


Hei,
Syy on siinä, että tämä ketju aloitettiin vuonna 2005. Asia oli silloin ajankohtainen. Ne silloin työstetyt "uudet" sivut avautuvat nyt ihan osoitteesta http://www.h-y.fi.  :)

Hyviä ideoita tässä on silti edelleen tullut. Puna-vihersokeushuomio harmittaa - tai siis ei se huomio, vaan se, että sen kohdalla on sivuilla ongelma. (siis vihreällä pohjalla on punaista tekstiä) Tuo olisi ensimmäisiä asioita ongelmalistalla, jos sivuston käytettävyyttä nyt itse systemaattisesti arvioisin. Sen korjaamisen kirjasin tehtävälistalle.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #24 : 05.03.09 - klo:22:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Sarai"
Herättäjäyhdistyksen sivut ovat mielestäni ihan ok toimivuudeltaan, paitsi niiltä osin, joissa on punertavaa tekstiä vihreällä pohjalla...


Tämä nyt merkittävimmiltä osiltaan fiksattu. Linkkivärin vaihto näyttää yllättävän isolta muutokselta. Oma silmäni ei hirveästi uutta vihreää väriä äkkiseltään moiti, mutta se ei olekaan objektiivinen. (Moittiikos jonkun muun?)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #25 : 06.03.09 - klo:06:42 »
Kyllä nyt hävettää! Osmo ja Liisa, ei kerrota kenellekään, että mä yritin avata linkkiä, joka oli on vuosien takaa?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #26 : 06.03.09 - klo:09:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Kyllä nyt hävettää! Osmo ja Liisa, ei kerrota kenellekään, että mä yritin avata linkkiä, joka oli on vuosien takaa?


Mun täytyy nyt tunnustaa, että huomasin sen, mutta en kehdannut huomauttaa. Sama sääntö kuin makkarapaketissa. Tarkista aina päiväys.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Kotisivut
« Vastaus #27 : 06.03.09 - klo:09:55 »
Minä en tunnusta mitään.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #28 : 06.03.09 - klo:17:26 »
Mä tunnusta, et epäilin nostetuksi.

Siis nykyään muutosta ei tulle?
Ihan hyvä.
Musta te muut saisitte keskittyä sisällön parantamiseen,ei sivujen tekniikkaan.

Ai niin mä oon toivotontapaus muuttumaan, et sisältö kirjoituksissa pysyy tällä tasolla mun kohdalla.

Ainiin, ihan hyvä tasoista jutusteluahan täällä. Kunhan nyt Perjantain piikittely irtosi. Rankka viikko takana näes.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Herättäjä-Yhdistyksen kotisivujen uudistus
« Vastaus #29 : 06.03.09 - klo:18:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Musta te muut saisitte keskittyä sisällön parantamiseen,ei sivujen tekniikkaan.


Onko tämä nyt sitä parannuksen tekemistä?