Kirjoittaja Aihe: Haitin katastrofi  (Luettu 1835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Haitin katastrofi
« : 14.02.10 - klo:15:05 »
Radiossa kerrottiin taannoin, että jos jossain tapahtuu katastrohvi, siitä yleisesti tiedotusvälineissä (ja näinollen tietysti yleisön joukossa) jaksetaan olla kiinostuneita 3 viikkoa.
Sen jälkeen asia ei enää ole suuren yleisön joukossa kovin kiinnostava.
Viime sunnuntaina kuuntelin radiosta 2 - 3 tunnin ohjelman, joka käsitteli Haitia.
Ymmärsin, että ihmiset ovat edelleenkin hengen vaarassa, vaikka monia on jo ehditty auttaa pois välittömästä hengenvaarasta.

Ohjelmassa kerrottiin kahdesta pikkupojasta, jotka olivat nälkäänsä syöneet kiviä.
Heidät tuotiin erääseen kenttäsairaalaan, jossa heidät ilmeisesti onnistuttiin pelastamaan.
Joku toinen lapsi oli janoonsa juonut myrkyllistä vettä.

Ennen, kuin ihmiset on saatu jaloilleen auttamaan itse itseään, tarvitaan paljon kaikenlaista: ruokaa, juomaa, suojia, lääkkeitä, .....
Eri humanitääriset järjestöt vetoavat ihmisiin, jotta saataisiin lisää rahaa, jolla sitten autetaan näitä ihmisiä.
Radio-ohjelmassa kerrottiin, että 5 eurolla voidaan valmistaa ateria 46 henkilölle.
1000 ihmisen ateria maksaa 108 euroa.

Miten hyvä olot meillä täällä Suomessa onkaan!
108 eurolla pystyy tarjoamaan aterian valtavalle ihmisjoukolle.
Yksi ateria olisi alle 11 senttiä.

Laskennallisia hintoja teltoille, lääkärihoidolle yms. on saatavilla - ja hyvä näin.
Niiden tiedostaminen varmasti motivoi monia ihmisiä auttamaan.

Minulla on tapana kehuskella omilla hyvillä teoillani tällä foorumilla.
Huono puoli siinä on se, että tästä johtuen jään palkkaani vaille tuonpuoleisessa ja saan palstallakin huonoa mainosta itselleni,
vaan ehkäpä (toivottavasti) kehuskeluni vastaavasti motivoi minua ja muita auttamaan entistä enemmän,
josta syystä joku avun tarvitsija saa sen minulle kuuluvan palkan täällä tämänpuoleisessa.

Eli, päätin, että yritän ottaa ainakin 22 kertaa töihin omat izetehdyt eväät (keittoja, kaalilaatikkoa yms. edullisen terveellistä).
Viime viikolla söin kolmesti omia eväitä töissä. Ensiviikollakin ainakin kerran, ehkä kolmestikin.
Kun 22 kertaa olen tämän tehnyt, olen ehkä tullut säätäneeksi 1000 ihmisen aterian verran rahaa Haitiin.
Ensimmäinen urakkani Haitin nälkäisille on siis tarjota 1000 henkilölle ateria.
Toki en jää odottamaan tuota 22 aterian lukumäärän täyttymistä.

Mitä hyvää sinä olet jo tehnyt tai aiot tehdä?
Kirjoittele tänne kannustukseksi muille.
Ainakin minua kannustaa valtavasti, kun kuulen, että joku kertoo auttavansa esim. haitilaisia.
Olen ihminen ja tuskin poikkean tässä muista: esimerkillä on oma voimansa.
Toki ymmärrän, että itsensä "uhraaminen" tällä tapaa ei ole körttifoorumilla kovin helppoa - tai yleensäkin suomalaisessa kulttuurissa ei ole aivan helppoa kertoa tekemisistään.
Vaan, ehkäpä minnulla ja minun kunniallani ei olekaan niin suurta merkitystä. Sillä on merkitystä, että mahdollisimman moni saa avun.


Tällaisten asioiden jakaminen on omiaan myös vahvistamaan kadoksissa olevaa yhteisöllisyyttämme .
Yhdessä on mukava tehdä asioita.
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo:15:09 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Haitin katastrofi
« Vastaus #1 : 14.02.10 - klo:15:18 »
Minulla on haaveena, että johonkin muodostuisi jonkinlainen nettiyhteisö, jossa teemana olisi auttaminen.
Eri uskonnoista ihmiset olisivat kokoontuneet tuon teeman ääreen.
Siellä esim. ideoitaisiin erilaisia säästämismahdollisuuksia: joku ehkä keksii jonkun hyvän tavan säästää, josta johtuen enemmän rahaa jää tuohon auttamistyöhön.
Joku ehkä kerää pullon pari päivässä ja saa tätä kautta lisää rahaa kurjuudessa elävien auttamiseen.
JaNiinEdelleen.
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo:15:20 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Haitin katastrofi
« Vastaus #2 : 14.02.10 - klo:15:32 »
Netti tai mikä vain yhteisö, hyvä ajatus, Kyösti! Toisaaltahan niitä jo on; on Kirkon ulkomaanapu ja SPR ja Plan säätiö ja muita. Ongelma on, rahankeruut tarvitsevat luvat ja kaikki on varsin byrokraattista, ikävä kyllä. SIksi moni taitaa auttaa valmiiden organisaatioitten kautta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Haitin katastrofi
« Vastaus #3 : 14.02.10 - klo:15:35 »
Netti tai mikä vain yhteisö, hyvä ajatus, Kyösti! Toisaaltahan niitä jo on; on Kirkon ulkomaanapu ja SPR ja Plan säätiö ja muita. Ongelma on, rahankeruut tarvitsevat luvat ja kaikki on varsin byrokraattista, ikävä kyllä. SIksi moni taitaa auttaa valmiiden organisaatioitten kautta.

Tarkoitin jonkinlaista keskustelevaa yhteisöä, joka keskittyy teemaan "auttaminen".
En uuden SPRn tai KUAn luomista.
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo:15:37 kirjoittanut karjalaisenkyösti »