Kirjoittaja Aihe: Kyösti on taas arvostellut pientä täydellistä yhteisöämme  (Luettu 21847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761

             Riitta-mummi onnittelee eilisen johdosta !

            p.s. olet samana vuonna synytynyt kuin vanhempi tyttäreni. :059:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kiitoksia kaikille mieltä lämmittävistä onnitteluista!
Kiitoksia!

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Miultakii viel myöhästyneet onnittelut Kyöstille!

Miuta jäi kovasti mietityttämään tuo siun avaus, tai siis, että mitäs sitten kävi? Jos kerran viihdyit yhteisössä (sellaisen kuvan kuitenkin sain, tai sitten käsitin väärin), niin miksi lähdit? Muutitko muualle, kuihtuiko yhteisö, vai katsoitko viisaammaksi lähteä, kun alunperinkään he eivät hirveän hyvällä katsoneet sitä, että halusit tutustua muidenkin yhteisöjen touhuihin? Kauhia tarve saaha tietää lisää...  :icon_biggrin:

Ja muutenkin miussa herättää suunnatonta kiinnostusta se, että miksi kierrät yhteisöstä toiseen? Etsitkö "omaa porukkaa" jossa kokisit olevasi kotonasi, vai oletko utelias ja haluat itse nähdä ja kokea ja vasta sitten muodostaa mielipiteesi?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Tiitiäinen! Uteliaalle voi tulla näppylä nokkaan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Jaa, vai niin...se selittääkin miksi miulle tulee finnejä aina nenään....  :icon_biggrin:

Olen kyllä kuullut useinkin sanonnan: curiosity killed the cat. Tämä katti on vielä hengissä mutta tällä uteliaisuudella saa nähä kuinka kauan...väitän kuitenkin, että oma uteliaisuuteni koituu kuolemakseni lähinnä siten, että joltakulta menee vielä lopullisesti hermot miun jatkuvaan kyselyyn...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Kysyvä ei tieltä eksy.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Itse käytän versiota: kysyvä ei tiedä mihin eksyy...  :003:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Uteliaisuus elämään itseensä ja sen erilaisiin ilmiöihin antaa mieltä koko elämiselle. Sen sanotaan myös pidentävän ikää. Anoppini eli liki 99 vuotiaaksi. Oli kiinnostunut kaikesta lähes loppuun asti.

Körttiläisyyteen kuuluu kyseleminen, mutta kysymyksestä riippuu tuleeko vastausta.

Karjalaiseen elämäntapaan kuuluu olla kiinnostunut ja utelias.

arvelee Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Miultakii viel myöhästyneet onnittelut Kyöstille!


Kiitos.
Kovin on kotoista kieltä, sellaista, jota lapsena ja nuorena itsekin puhuin.

Lainaus
Miuta jäi kovasti mietityttämään tuo siun avaus, tai siis, että mitäs sitten kävi? Jos kerran viihdyit yhteisössä (sellaisen kuvan kuitenkin sain, tai sitten käsitin väärin), niin miksi lähdit? Muutitko muualle, kuihtuiko yhteisö, vai katsoitko viisaammaksi lähteä, kun alunperinkään he eivät hirveän hyvällä katsoneet sitä, että halusit tutustua muidenkin yhteisöjen touhuihin? Kauhia tarve saaha tietää lisää...  


Viihdyin kyllä yhteisössä.  Vapaa-aika siellä suurimmaksi osaksi kuluikin.
Yhteisön avojen vastaista käytöstä paheksuttiin, vaan mustia lampaita ei kuitenkaan vainottu taikka kohtuuttomasti painostettu, tai en ainakaan niin kokenut. Koin erään kaverini ja erään kolmannen henkilön kuuluvani mustiin lampaisiin. Koin positiivisena ajatuksen,e ttä olemme yhteisön mustat lampaat.
Kait minulla on halu olla erilainen, kuin muut. Mustat lampaat kuitenkin kuuluivat porukkaan kiinteästi, kuten muutkin.
Ja monesti oli hauskaa ja kovin kovin kotoista yhdessä. Kuten mainitsin, joskus yritin olla muutaman päivän pois mielenosoituksellisesti, vaan kovin pitkiltä ne muutaman päivän poissaolot tuntuivat, kun oli ikävä omaan porukkaan, joka oli kuin perhe.

Kerran sitten erään toisen mustan lampaan kansas toimme seurakuntaa Neuvostoliittoon lähetettäviä Raamattuja. Raamatunlähetys oli tuohon aikaan muotia. Seurakunnassa koettiin, että tuollainen toiminta ei ole hyvä. Ehkäpä tuo oli pieni kimmoke lähteä, kun siihen vielä yhdisti sen jonkintason vainoharhaisuuden, jonka koin yhteisössä vaikuttavan. Vainoharhaisuuteen olen toki senkin jälkeen kokenut törmääväni siellä täällä ja omasta itsestänikin sitä ikävä kyllä löytyy.
Sitten kun tuli vielä profetia, joka oli osoitettu jollekin henkilölle, joka oli ollut "kuolemaisillaan", vähän säikähdin.
Ensin ajattelin, että tuo profetia ei ole minulle, mutta sitten ajattelin, että entäs, jos se olikin minulle ja entäs jos saankin jonkin vaivan, jonka johdosta sairastun taikka ehkä kuolen myöhemmin. Sitten näin jonkun painajaisen jonain yönä ja ajattelin, että jos vielä menen tuonne yhteisöön, niin saan ehkä vakavan vian jotenkin mystisesti.
Kuten huomaatte, niin poisjäämiseni syy on varsin järjetön ja varmaankin vainoharhainen. Ei järjen häivääkään tuossa.

Liityimme kaverini kanssa HElsingin Saalem Seurakuntaan.
Kovin oli ikävä tuonne entiseen yhteisöön, vaan tuosta ed. mainitsemastani vainoharhasta johtuen en voinut sinne mennä.
Olen tavannut jouluisin edelleenkin lähettää entiseen seurakuntaani joulukortin.


Lainaus
Ja muutenkin miussa herättää suunnatonta kiinnostusta se, että miksi kierrät yhteisöstä toiseen? Etsitkö "omaa porukkaa" jossa kokisit olevasi kotonasi, vai oletko utelias ja haluat itse nähdä ja kokea ja vasta sitten muodostaa mielipiteesi?

Ensin olin Lappeenrannassa helluntaiseurakunnassa mukana, koska asuin siellä.
Välillä olen ollut kauppaopistossa Lapualla, ja milloin missäkin.
Olen aina paikkakuntaa vaihtaessani etsiytynyt paikallisiin helluntaiseurakuntiin.
Välillä huvin vuoksi on tullut käytyä muuallakin katsomassa, joskaan ne katsomiset eivät ole olleet sellaisia, että olisin etsinyt uutta parkkipaikkaa itselleni.
Tuo sisäänlämpiävä ja lämminhenkinen pieni yhteisö taasen tuntui sopivalta, koska olin muuttanut pääkaupunkiseudulle, enkä ollut vielä löytänyt paikkaani.

En kovin aktiivisesti ole paikkaani pitkiin aikoihin etsinyt.
Viihdyin hyvin ilman sellaistakin.
Kun aikaa oli kauan kulunut, kait sitä ajatteli, että olisi kiva löytää joku hengellinen koti.
Körttiläisyyttä ajattelin, vaan se jäi lyhyeksi kokeiluksi.

Koska itse olen pienenä kasvanut ympäristössä, jossa käytiin aktiivisesti hengellisissä kokouksissa, haluaisin pikkupojallenikin opettaa saman käytännön.
Kauniaisten Raamattuopisto tuntui minusta hyvältä ja vaimonikin pitää sitä paikkana, jota voimme pitää kantapaikkana.
Aika pian paikka alkoi tuntua sopivalta.
Minulle on tärkeää, että siellä on pyhäkoulu. Jos asumme tälläpäin, kun pikkupoika on pyhäkouluikäinen, voimme viedä pojan pyhäkouluun siellä.
En usko täydellisiin yhteisöihin, vaan tavallisiin ihmisistä koostuviin joukkoihin, joissa on tavallisia ihmisiä tavallisten ihmisten joukossa.
Paikka, jossa saa hengittää ja on jonkinlaista liikkumavaraa, on paikka, josta pidän. Suurinosa paikoista onkin sellaisia.
Nykyinen paikkanikin kuuluu siihen liikkumavaraenemmistöön.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Körttiläisyyteen kuuluu kyseleminen, mutta kysymyksestä riippuu tuleeko vastausta.

Karjalaiseen elämäntapaan kuuluu olla kiinnostunut ja utelias.


Minulle on kasvanut vahva vakaumus siihen, että kysyvää asennetta ei saa millään perinnäisäännöillä tukahduttaa.
Kaikki kysymykset ovat sallittuja. Kaikkeen ei ole toki pakko vastata, vaan kaikkea pitää saada kysyä.
Esim. kysymys "oletko uskossa" on täysin hyväksyttävä ja sallittu, ja todella hyvä kysymys.
Minullekin sitä välillä esitetään. Kysymys jotenkin ahdistaa ja en siihen yleensä vastaa, mutta en halua tyrmätä kysyjää vaan kannustan häntä jatkamaan kyselijän ihanaa tietä, vaikka ei minun omista vammoistani johtuen juuri minulta vastausta saanutkaan.

Minäkin olen karjalainen muutenkin, kuin vain sukunimeltäni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Jatkoa edelliseen.
Olen vahvasti sitä mieltä, että jos kiellän joltain jonkun kysymyksen tai pidän jotain kysymystä sopimattomana, syy ei ole kysyjän vaan joku minun oma henkilökohtainen psyyken-vammani. Ja koska on näin, on varsin epäkristillistä syyllistää kysyjää minun omista vammoistani.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Mie olen aivan sammaa mieltä nyt siun viimesimmän viisauven kanssa. Ku on kasvatettu: piä mölyt omas mahass, ommaa pessää ei liata, ole kohtelias ja kiltti, nii
näi olen oppinu olemaan . Ainakaa julkisest en voi haastaa syämen pohjast vaik syvän märkänis.
Kyl mie sielunhoiost tiiän ja hyvä ystävä voip siinä parraiten auttaa. Ei ne Raamatunlauseetkaan ain sitä kippeintä paisetta puhkase. Ja kaikist vaikeimmat kohat puhun vaan Taivaan Isälle.

Vai Lappeenrannan poikii siekii. Sielhä mie synnyin vaik ajokortis lukkee Virolahti ku olivat vanhemmat siel kirjoil sota-aikan. Miul on näihi luumäkeläisii naisii oikein syvänlämpöiset suhteet, ko meit Etelä-Karjalaisii jokkii kumma yhistää. Ja körttiläisiis meit on enempi vähä.

Tää miun murre jota mie en suinkaan haasta ihmisii aikan on sielt issäin kotipuolelt Kannakselt. Se nousoo jostain lapsuuvest nyt mieliin mite mummo ja äijä haastoit.

 :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
ommaa pessää ei liata

Se, että omaa taikka toisen pesää ei liata, on hyvä periaate, jota on hyvä noudattaa.
Vaan, jos likaa kutsutaan puhtaudeksi ja puhtautta liaksi, ollaan jo joron jäljillä.

Kuvitellaan, että jossainpäin maapalloa elää perhe, jossa vanhemmat lyövät lapsiaan mustelmille joka ikinen päivä.
Tässä kuvitteellisessa perheessä vanhemmat sanovat lapsilleen, että "muistakaa, että perheen sisäisistä asioista EI SAA kertoa kellekään: omaa pesää EI SAA liata."
Lapsille tulee käsitys, että jos he pyrkivät korjaamaan ulkopuolisen avun turvin perheen tilannetta, kyseessä on oman pesän likaaminen.
Tässä nimenomaisessa esimerkissä todellisuus kuitenkin on se, että jos lapset uskaltavat kertoa asiasta paikallisille viranomaisille, kyseessä olisi oman pesän puhdistusprosessin alkaminen. Pesä on likainen ja se pitäisi puhdistaa.

Väitteeni on se, että jos joku yksikkö ottaa esiin "oman-pesän-likaamis" -kortin, hälytyskellojen pitäisi alkaa soida.
Toki tätä korttia varmaan voi käyttää oikeinkin, vaan kannattaa silti olla varuillaan, kun sitä jossain käytetään.
Se on vaarallinen kortti, joten jos mahdollista, siihen ei kovin usein pitäisi tarttua.


Lainaus
Vai Lappeenrannan poikii siekii. Sielhä mie synnyin vaik ajokortis lukkee Virolahti ku olivat vanhemmat siel kirjoil sota-aikan. Miul on näihi luumäkeläisii naisii oikein syvänlämpöiset suhteet, ko meit Etelä-Karjalaisii jokkii kumma yhistää. Ja körttiläisiis meit on enempi vähä.

Oikeasti syntymäkuntani on Lappee (vaikka Lappeenrannan puolella toki oli sairaala, jossa synnyin).
LAppee liitettiin 1967 LAppeenrantaan.




Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Alkaa vaikuttaa pahasti siltä, että foorumilaiset kytkeytyvät tavalla
tai toisella Lappeenrantaan! :109:
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Alkaa vaikuttaa pahasti siltä, että foorumilaiset kytkeytyvät tavalla
tai toisella Lappeenrantaan! :109:

Isäni on käynyt syntymässä siinä vieressä Simolassa. Pääsekö sillä kerhoon mukaan?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi