Kirjoittaja Aihe: Kyösti on taas arvostellut pientä täydellistä yhteisöämme  (Luettu 21848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kyöstin  (herkullisen) jutun yksi opetus - minun mielestäni - on se, että on terveellistä tutustua vähän muihinkin kuppikuntiin, silloin näkee omansa hieman eri tavalla. Se voi avata silmiä. Joskus saattaa olla niin että paatoksella moitimme muita juuri siitä, mihin itse syyllistymme. Sen tunnustaminen ei ole kenellekään helppoa.


Olen huomannut, että on kovin helppoa ja yleistä eri uskonnollisissa järjestöissä todeta yleisellä tasolla, että "olen syntinen, kurja  ja vajavainen".
Tätä tunnustetaan kaikkialla. Omasta syntisyydestä ja kurjuudesta puhuttiin meillä siinä pienessä suljetussa yhteisössä.
Helluntaiseurakunnissa eri puolilla suomea painotetaan, että olemme syntisiä ja vajavaisia ja mahdottomia.
NokiaMissionin tämänviikon saarna mainosti myös tuota seikkaa.
Olen  havainnut, että  körttiläsiyydessäkin korostetaan tätä omaa huonoutta ja syntisyyttä.

Mutta, .....
sitten, kun lähdetään tarkemmin käytännön tasolla tutkimaan, että löytykö oikeasti mitään sellaista, jossa olemme syntisiä, huonoja ja vajavaisia, tuleekin ongelma.
Hirveän suurta syntisyyttä, vajvaisuutta yms. käytännön tasolla ei löydykään.
Sen sijaan löytyy se, että
"me olemme paljon parempia, kuin mitä nuo muut meistä puhuvat ja meidän tehtävänämme on kiillottaa maineemme noita roskapuheita vastaan"
ja
"nuo muut ovat keskimäärin meitä huonompia, koska he hyväksyvät / eivät hyväksy naispappeyutta, koska he puhuvat / eivät puhu kielillä, koska he uskovat / eivät usko Jehovaan, koska he eivät ole niin nöyriä, kuin me jne...".

Jos eri uskonnollisten ryhmittymien puheet omasta syntisyydestä, vajavaisuudesta ja huonoudesta Jumalan edestä oikeasti otettaisiin puhujien keskuudessa tosissaan,
ei monestikaan olisi mitään syytä lähteä oikomaan toisten puheitä, koska ymmärrettäisiin, että tottahan ne muut puhuvat.
Toisten mustamaalaaminenkin vähenisi, koska mitäpä  minä itseäni parempia mustamaalaamaan.

Olisin taipuvainen uskomaan, että Jumalan Lain saarnaaminen kaikessa kauheudessaan sekä Jumalan Armon kaikessa armahtavaisuudessaan saarnaaminen olisi omiaan vähentämään näitä kuvaamiani negatiivisia ilmiöitä. Ihmisistä pitäisi tulla oikeasti syntisiä, leikisti (teorian tasolla) syntisenä oleminen ei riitä.
NÄiden lisäksi pitäisi pyrkiä siihen, että ihmisten itsetunnot pääsevät kehittymään terveeseen suuntaan.
Riittävän terveen  itsetunnon omaavalla ihmisellä ei ehkä ole kovin suurta tarvetta väheksyä toisuskoisia.

Kuten Osmo toteaakin, niin sen tunnustaminen, että oikeasti olen syntinen, ei ole kellekään helppoa.
Se on niin raastavaa, että mieluummin sitä jäisi tuolle leikisti syntisen tasolle, jossa toki julistelen  ympäriinsä omaa syntisyyttäni, mutta sitten, kun joku rupeaa epilemään minun omaa hyvyyttäni, niin minä suutun.




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Rehellisyyden nimessä täytyy kertoa että olen sellaisia hauskoja kommentteja kuulluut "muista suunnista" puhuttavat kuin:

Kotimaa on täysin maallistunut lehti. 

Voi olla, että minäkin tuon olen kuullut. Olen minäkin varmaan useista lehdistä tuonkaltaista kuullut.


Lainaus
Kaste ei pelasta.

Tämä taasen on opillinen asia, ei negatiivista tai hassua puhetta.
Myönnän kyllä, että eri  suunnissa omasta opista poikkeavat opit saatetaan kokea pahan puhumiseksi tai hassunkurisiksi puheiksi.
Kun joku vaikkapa lukee oman uskontunnustuksensa, naapuriuskonnossa voidaan kokea se hyökkäyksenä heitä kohtaan, vaikka todellisuudessa uskontunnustuksen lukija vain harrastaa omaa uskontoaan.
Toisuskoisuus helposti koetaan uhkana.


Lainaus
Huonoja pappeja sellaiset jotka joutuvat saarnansa kirjoittamaan.

Helluntaiseurakunnissa menneinä aikoina tuollainen hassu käsitys oli vahva.
Koettiin, että kun puhuu ilman muistiinpaja, niin siinä puhuja on enemmän Jumalan johdatuksessa.


Lainaus
Ja nämä menivät meidän perässähiihtäjien päähän kuin häkä! Miten nuori uskova voikin olla niin tajuton että pitää tätä täysin raamatunsanana.
 

Kun aikaa kuluu, koko ajan heräämme huomaamaan, että "kuinka olinkaan niin tajuton, kun tuotakin tapaa oikeana ja hyvänä pidin".
Tätä toivottavasti  jatkuu aina elämän loppuun asti.

Monet virheet on pakko tehdä itse, jotta voi oppia.


Lainaus
Kyllä on ollut häpeilemistä minulla vanhojen opetusten särkyessä kuin munankuoret.
 

Sama täällä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja

Olen huomannut, että on kovin helppoa ja yleistä eri uskonnollisissa järjestöissä todeta yleisellä tasolla, että "olen syntinen, kurja  ja vajavainen".
Tätä tunnustetaan kaikkialla. Omasta syntisyydestä ja kurjuudesta puhuttiin meillä siinä pienessä suljetussa yhteisössä.
Helluntaiseurakunnissa eri puolilla suomea painotetaan, että olemme syntisiä ja vajavaisia ja mahdottomia.
NokiaMissionin tämänviikon saarna mainosti myös tuota seikkaa.
Olen  havainnut, että  körttiläsiyydessäkin korostetaan tätä omaa huonoutta ja syntisyyttä.

Mutta, .....
sitten, kun lähdetään tarkemmin käytännön tasolla tutkimaan, että löytykö oikeasti mitään sellaista, jossa olemme syntisiä, huonoja ja vajavaisia, tuleekin ongelma.
Hirveän suurta syntisyyttä, vajvaisuutta yms. käytännön tasolla ei löydykään.
Sen sijaan löytyy se, että
"me olemme paljon parempia, kuin mitä nuo muut meistä puhuvat ja meidän tehtävänämme on kiillottaa maineemme noita roskapuheita vastaan"
ja
"nuo muut ovat keskimäärin meitä huonompia, koska he hyväksyvät / eivät hyväksy naispappeyutta, koska he puhuvat / eivät puhu kielillä, koska he uskovat / eivät usko Jehovaan, koska he eivät ole niin nöyriä, kuin me jne...".

Jos eri uskonnollisten ryhmittymien puheet omasta syntisyydestä, vajavaisuudesta ja huonoudesta Jumalan edestä oikeasti otettaisiin puhujien keskuudessa tosissaan,
ei monestikaan olisi mitään syytä lähteä oikomaan toisten puheitä, koska ymmärrettäisiin, että tottahan ne muut puhuvat.
Toisten mustamaalaaminenkin vähenisi, koska mitäpä  minä itseäni parempia mustamaalaamaan.

Olisin taipuvainen uskomaan, että Jumalan Lain saarnaaminen kaikessa kauheudessaan sekä Jumalan Armon kaikessa armahtavaisuudessaan saarnaaminen olisi omiaan vähentämään näitä kuvaamiani negatiivisia ilmiöitä. Ihmisistä pitäisi tulla oikeasti syntisiä, leikisti (teorian tasolla) syntisenä oleminen ei riitä.
NÄiden lisäksi pitäisi pyrkiä siihen, että ihmisten itsetunnot pääsevät kehittymään terveeseen suuntaan.
Riittävän terveen  itsetunnon omaavalla ihmisellä ei ehkä ole kovin suurta tarvetta väheksyä toisuskoisia.

Kuten Osmo toteaakin, niin sen tunnustaminen, että oikeasti olen syntinen, ei ole kellekään helppoa.
Se on niin raastavaa, että mieluummin sitä jäisi tuolle leikisti syntisen tasolle, jossa toki julistelen  ympäriinsä omaa syntisyyttäni, mutta sitten, kun joku rupeaa epilemään minun omaa hyvyyttäni, niin minä suutun.




Oikein hyviä huomioita. Tosi on, että yleisellä tasolla on helppoa tunnustaa vajavaisuutensa, mutta kun tosi paikka tulee, niin naapurin synneistä tehdään parannusta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Olen huomannut, että on kovin helppoa ja yleistä eri uskonnollisissa järjestöissä todeta yleisellä tasolla, että "olen syntinen, kurja  ja vajavainen".
Tätä tunnustetaan kaikkialla. Omasta syntisyydestä ja kurjuudesta puhuttiin meillä siinä pienessä suljetussa yhteisössä.
Helluntaiseurakunnissa eri puolilla suomea painotetaan, että olemme syntisiä ja vajavaisia ja mahdottomia.
NokiaMissionin tämänviikon saarna mainosti myös tuota seikkaa.
Olen  havainnut, että  körttiläsiyydessäkin korostetaan tätä omaa huonoutta ja syntisyyttä.

Mutta, .....
sitten, kun lähdetään tarkemmin käytännön tasolla tutkimaan, että löytykö oikeasti mitään sellaista, jossa olemme syntisiä, huonoja ja vajavaisia, tuleekin ongelma.
Hirveän suurta syntisyyttä, vajvaisuutta yms. käytännön tasolla ei löydykään.
Sen sijaan löytyy se, että
"me olemme paljon parempia, kuin mitä nuo muut meistä puhuvat ja meidän tehtävänämme on kiillottaa maineemme noita roskapuheita vastaan"
ja
"nuo muut ovat keskimäärin meitä huonompia, koska he hyväksyvät / eivät hyväksy naispappeyutta, koska he puhuvat / eivät puhu kielillä, koska he uskovat / eivät usko Jehovaan, koska he eivät ole niin nöyriä, kuin me jne...".

Ehdottaisin analyysiisi vielä yhtä erottelua:
a) oman (henkilökohtaisen hengellisen) tilan arvioiminen kurjaksi, syntiseksi jne.
b) arvio omasta uskonnollisesta viiteryhmästä tai järjestöstä, sen opista tai näkemyksistä sekä sen julkisesta kuvasta.

Lisäksi on hyvä ottaa huomioon se, että hengellisessä kielenparressa on tavallista käyttää me-pronominia laajennetusti eli viittaamaan paitsi läsnäolevaan ryhmään myös omaan itseen sekä ihmiskuntaan yleensä.

Pelkästään kielellisin perustein ei aina voi tehdä eroa a- ja b-tapausten välillä.
a) Olemme kaikki kurjia syntisiä...
b) Olemme Lutherin linjalla, vaikka toisin väitetään...

B-kohta liittyy minusta selkeästi maalliseen alueeseen. Minusta on aivan luonnollista, että erilaisiin yhteisöihin kuuluvat pitävät omaa yhteisöään hyvänä - siihenhän esimerkiksi järjestöissä pyritään, olivat ne sitten taustaltaan "uskonnollisia" tai "maallisia". Tästä huolimatta samat ihmiset voivat arvioida omaa tilaansa (hengellistä) varsin väheksyvin sanoin.

Minusta tämä on luonnollista. Kokemus järjestö- ja yritystoiminnasta on opettanut, että toiminnan saa varmasti lamaan ruikuttamalla: "Ei tästä mitään tuu, eihän me osata mitään, harhaoppisia/ammattitaidottomiakin ollaan, ja vielä niin laiskojakin, ja riitaisia. Kyllä nuo tuolla naapurissa on sitten hyviä, huippuluokan ammattitaito, ahkeria, luovia ja hyväkäytöksisiä..."

Eiköhän monissa uskonnollisissakin yhteisöissä pohdita omaa toimintaa myös kriittisesti. Jos ei niin tehtäisi, toiminta hyvin pian loppuisi, koska kritiikki on kehityksen edellytys. Olenpa kuullut oman järjestön toimintaan kohdistuvaa kovaakin kritiikkiä myös Herättäjä-Yhidstyksen tilaisuuksissa. Eiköhän vastaavaa esiinny muissakin suuntauksissa.

En myöskään ihmettele sitä, että oman järjestön tai yhteisön asioiden kriittinen käsittely esimerkiksi netin keskustelupalstoilla on epämieluisaa. Useiden puheenvuorojen kritiikki perustuu tietämättömyyteen, vääriin tai väärin ymmärrettyihin tietoihin. Enkä tässä nyt puhu herännäisyydestä tai yleensäkään uskonnollisista järjestöistä, sillä sama ongelma on laajempi. Asiaa auttaisi, jos kaikista uskonnollisista ryhmistä saataisiin julkisuuteen nykyistä enemmän oikeita tietoja. Valitettavasti uskonnollisista aiheista julkaistaan tiedotusvälineissä vain vähän riippumattomien toimittajien huolellisesti tekemiä juttuja - paitsi silloin, kun käsiteltävänä on jonkilainen skandaali. Ja silloinkin oikeat tiedot jäävät helposti hankkimatta.

Mt




Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
 mielenkiintoisia historioita itse kullakin...
 Oma kasvu-ympäristö kun ei ole muodostunut noin 60 vuoden aikana yhdestä tai toisesta hengellisestä kuppikunnasta, vaan monen eri-asioita painottavan yhtä-aikaisesta vaikutuksesta....
Olen saanut tai joutunut vaihtelevalla menestyksellä erottamaan epä-oleelliset ja ylilyönnit, saarnoissa ja keskinäisessä taaperruksessa.

 Jostain kumman syystä samarialaisen mieltä olen tavannut heistäkin, jotka eivät yhdenkään kirkon ovea ole yli 50 vuoteen avanneet.....
 Onneksi ei ole tehtäväni määrittää, ketkä ovat kelvollisia, ketkä eivät. :icon_wink:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Minun kasvu-ympäristöni ei ollut onneksi kuppikunta, vaan sekahedelmäsoppa - Suomen lähetysseura 50- ja 60-luvuilla.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ylä- ja alatiellä on omat ilonsa sekä surunsa.
Meillä ylätiellä iloitaan, kun MINÄ sekä minun edustamani järjestö saa kunniaa.
Me murehdumme, jos ihmiset meitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat meistä kaikkinaista pahaa.

Alatie on minulle ylätietä vieraampi.
Sielläkin on omat ilonsa sekä surunsa.
Alatien perustaja kuvailee alatiellä olevia iloja seuraavasti:
"
Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
"

Meillä ylätiellä tuon tuostakin saamme myös kokea solvauksia, joskus solvausta tulee enemmänkin.
Ikävä kyllä, ne ylätien solvaukset on pääosin itse aiheutettuja.
« Viimeksi muokattu: 14.02.10 - klo:21:10 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Hyvää syntymäpäivää, Kyösti  :)
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Hyvää syntymäpäivää, Kyösti  :)

Kiitos Hippiäinen.

Vaimo on tehnyt kakun ja ajateltiin samalla viettää myös pikkupoikamme nollavuotis-synttäreitä.
Ne kun on viettämättä ja kohta tulee jo yksivuotis synttärit vastaan.
Ymmärtääkseni kakku toimii ensin vauvan kakkuna ja sitten se muuttuu minun synttärikakukseni.


Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Minun kasvu-ympäristöni ei ollut onneksi kuppikunta, vaan sekahedelmäsoppa - Suomen lähetysseura 50- ja 60-luvuilla.
itsellänikin aikoinaan sama. Oli perus-srk(nuoret) ja sen päälle kaikki muut, tai siis ehkä enemmän körtit ja SLEY ja musapuolella varmaan muutakin.
Jotenkin kaipaisin moista "sateenvarjoa", ihmiset voisivat käydä eri "huoneissa", ilman että pitää mennä välillä ulos kylmään. Toki hyvä olla jokin oma kotipaikka itsensä vuoksi, ja myös sen vuoksi, että sitten sitoutuu paremmin toimintaan, eikä pelkästään kerää kermoja eri paikoista.


Oikein hyviä huomioita. Tosi on, että yleisellä tasolla on helppoa tunnustaa vajavaisuutensa, mutta kun tosi paikka tulee, niin naapurin synneistä tehdään parannusta.
samaa mieltä.


Hyvää xx-syntymäpäivää, Kyösti!


Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Ai Köpillä on synttärit!

Virtuaalikakkua poskeen!

 
Herra armahda.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Onnea KyöstiK! Ja onnnittelut pikku miehellekin!

 
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Onnee minunkin puolesta.
Osmo sanoi, jotta olisi hyvä käydä muuallakin.
Aku sanoi:'Sinne ei tarvitse mennä'
Tällä aku tarkoitti, että Kristus kulkee alaspainettujen, syrjäytettyjen muitten tuomitsemien,huonomaineisten,  juoppojen, varkaitten
 ja muitten senkaltaisten mukana völjäten heitä taivaasee. Kenet Häne sinne vie, kellään ei ole siihen mitään sanomista

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
onnea pelastuksen päivämäärää kohti...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Synttärionnittelut Kyöstille!  :039:
Pyryharakka