Kirjoittaja Aihe: Kyösti on taas arvostellut pientä täydellistä yhteisöämme  (Luettu 21846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163


Joskus kauan sitten kuuluin erääseen pieneen sisäänlämpiävään seurakuntaan.
Ehkäpä parisen vuotta olin seurakunnan kuvioissa mukana.
Aktiivisia jäseniä ei ollut montaa kymmentä.
Ulkopuoliset olivat ymmärtääkseni sitä mieltä, että seurakunta oli yhden henkilön ympärille syntynyt yhteisö, jossa yksi henkilö dominoi voimakkaasti. Olivat varmaan aika pitkälle oikeassa.
ME olimme se kaikkein oikeassa olevin kristillinen seurakunta - ainakin näin meille kerrottiin.
Yhden saarnaajan ympärille muodostuneilla sisäänlämpiävillä yhteisöillä ei ole kovin hyvää mainetta Suomessa.
Meillä oli erilaisia kokouksia, kokoontumisia viikoittain aika runsaasti.
Maanantaita lukuunottamatta taisi joka päivä olla jotain ohjelmaa.
Joskus saatoin kaverini kanssa käydä seurakunnan kokoontumispaikassa maanantainakin.
Seurakuntalaiset saivat paljon profetioita saarnaajalta ja joiltakuilta muilta tavalla taikka toisella johtavilta seurakuntalaisilta. Koin seurakunnan suureksi perheeksi, jossa oli mukava käydä.
Jos vaikka olisin ollut muutaman päivän poissa seurakunnan tilaisuuksista, alettiin jo ihmettelemään, että missähän se Kyösti oikein on. Kovin usein tällaista ei toki tapahtunut, koska seurakunnan kokoontumisissa oli kovin mukava käydä.
Joskus mielenosoituksellisesti olin väkinäisesti poissa, vaikka kovin olisi tehnyt mieli mennä mukaan.

Erään seurakuntaan kuuluvan henkilön kanssa kävimme eräänä kesänä herättäjäjuhlilla.
Palasimme sitten omaan seurakuntaan illan tilaisuuteen.
Selväksi jossain vaiheessa kävi, että siitä ei oikein tykätty, että vieraissa kävimme.
Vaan, eipä tuo meitä haitannut.
Kun sitten kävimme helluntaiherätyksen juhannuskonfferenssissa, ei siitäkään tykätty, koska parempi olisi olla oman seurakunnan kokouksissa.
Aina silloin tällöin kävimme muualla vieraisilla, vaikka kotiseurakunnassa suurin osa ajasta kuluikin.
Seurakunnassamme oli paljon hassunkurisia piirteitä, jotkut olivat tosi huvittaviakin: ja tämähän oli ainakin minulle ihan kiva asia.
Seurakunnan yleisilmapiirin koin leppoisan kotoisan rakkaudelliseksi.
Saarnaajakin oli mukava.

Eräs hassu piirre oli se, että meillä paheksuttiin sitä, että muut puhuivat meistä pahaa ja levittivät meistä disinformaatiota.
Kun minä kaverini kanssa olimme tekemisissä muihin seurakuntiin kuuluvien ihmisten kanssa, meitä syytettiin siitä, että mekin panettelemme ja arvostelemme seurakuntaa ulkopuolisille.
Todellisuudessa emme juurikaan kertonee seurakunnastamme negatiivisia asioita, vaikka tiesimme kaikenlaista, joista jotkut olisivat saaneet aihetta erilaisiin juattuihin.
Vaan, eipä tuo kovin haitannut, koska meidän epäily seurakunnassamme ei ollut kovin raivokasta.

Minusta tuntuu siltä, että varsin usein seurakunnassamme paheksuttiin sitä vääryyttä, että meistä juorutaan ja puhutaan valheitä eripuolilla. 

Tuo pari vuotta oli kuitenkin elämäni yksi parhaista ajanjaksoista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kuuntelin eilen radiosta NokiaMissionin kokousta. Aina silloin tällöin niitä kuuntelen.
Minusta ne ovat niin iloisia tapahtumia.
Eilen eräs NokiaMissionin saarnaaja korosti sitä, että heidän seurakuntaansa kuuluvat ihmiset ovat kaikessa kovin vajavaisia ja puutteellisia - siis varsin epätäydellisiä ihmisiä. Saarnassa mainittiin myös. että heidän seurakunnassaan on katto korkealla ja seinät kaukana toisistaan.
Saarnassa mainittiin myös, että NokiaMissionista puhutaan pahaa joidenkin ulkopuolisten keskuudessa.
Aiemmilta ajoilta olin pannut merkille NokiaMissionista sen, että he ovat sitä mieltä, että heistä on liikkeellä disinformaatiota: jotkut levittävät ja puhuvat heistä erheellistä tietoa. He sitten parhaansa mukaan tahtovat korjata näitä virheellisiä käsityksiä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kerran menin LutherSäätiön sunnuntain kokoukseen.
Vastaanotto oli varsin ystävällinen.
Ihmiset tulivat juttelemaan siihen malliin ystävällisesti, että en ole moiseen törmännyt muualla, kuin vain jehovantodistajien tilaisuuksissa.
Kovin hyvä maku jäi suuhun tuosta vierailusta.
Minulle kerrottiin mm. sellainen asia, että LutherSäätiöstä on liikkeellä kaikenlaista disinformaatiota, joka itseasiassa ei pidä paikkaansa.
Minulle varmaan myös kerrottiin asioiden oikea laita.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Minulla on varsin vankka kokemus helluntalaisuudesta.
Varsin moni helluntalainen on ollut harmistunut siitä, että helluntalaisista on ollut liikkeellä kaikenlaista paikkaansa pitämätöntä disinformaatiota, jota tietämättömät ulkopuoliset ilmeisesti puhdasta pahuuttaan levittävät.
Helluntalaiset sitten parhaansa mukaan ovat yrittäneet oikoa näitä vääriä käsityksiä enemmän ja vähemmän julkisesti, lehtien palstoilla ja keskenään turisten.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Täsmälleen samaa kaavaa noudatetaan myös täällä:
http://www.h-y.fi/foorumi/index.php?topic=1657.0

Jos jaksaisin surffata eri yhteisöjen kotisivuilla, voisin todennäköisesti jatkaa tätä listaa vaikka kuinka pitkälle.
Sama hassunhauska ominaisuus kaikkialla: meistä puhutaan pahaa ja meidän tulee oikaista nuo ulkopuolisten pahat puheet.
Ihminen on ihminen, kuului hän sitten mihin yhteisöön tahansa.



Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kun olin tuossa alussa mainitsemassani pienessä mukavan lämminhenkisessä sisäänpäinlämmenneessä uskonmyhteisössä, niin joskus sorruimme paheksumaan eri yhteisöjä. Tiesimme luterilaisuuden ja hekkuntalaisuuden viat, yms.
Puhuimme siis pahaa ja välillä disinformaatiota toisista.

Helluntalaiseurakunnissa huomasin, että siellä puhutaan otsa kirkkaana disinformaatiota mm. jehovantodistajista ja varmaan kovin monesta muustakin yhteisöstä.

Jehovantodistajia vähän seuranneena huomasin, että heilläkin on virheellistä tietoa muista kristillisistä yhteisöistä, jota he keskenään levittävät.

Voisin tässäkin luetella pitkän litanian muitakin täysin identtisesti ed. mainitsemieni järjestöjen kanssa toimivia: körttifoorumi, muslimit, .......jne...


Jos olisin tämän tekstini julkaissut tuossa pienessä lämminhenkisessä seurakunnassa, taikka helluntalaisuusuuden parissa , taikka jne... olisin saanut sapiskaa siitä, että vertaan harhaanjohtavalla tavalla MEITÄ noihin muihin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
..."Jumala maan ja taivaan, elämän antaja, et kadotukseen vaivaan, lastasi hukuta, suot turvan Kristuksessa, ja matkan loppuessa, talutat taivaaseen"... siinä on Köpille... ja me taivaassakin riidellään tai sitten helvetissä... samassa paikassa
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Kiitos Köpi henkilökohtaisesta tilityksestä, jota myös raportiksi voidaan kutsua. Olet nyt saanut avata sanaisen arkkusi eikä kukaan ole asiaasi puuttunut. Enpä aio minäkään puuttua. Tulin vain tervehtimään. :039:
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Huomenta Kyösti. En ehkä saanut irti tilityksistäsi sitä mitä tarkoitat, mutta yritys on hyvä molemminpuolisesti.

Käytät usein adjektiiviä hassu, hassunhauska. Oletan että tarkoituksesi on sanoa paljon väkevämmin, mutta hyvinkäyttäytyvänä miehenä jätät tulkinnan lukijalle.

Minun kokemukset seurakunnan eri suuntien tilaisuuksista eivät ole samansuuntaisia.
En ole kuullut toisten haukkumista, mutta omakehua kyllä. Ehkä vanhemmistot ja vastaavat tätä harrastavat ja sanaa levittävät, mutta ei rahvaan kuullen.

Oma kokemukseni näissä suunnissa oli että siellä keskityttiin enemmän epämääräiseen sielunhoitoon ja evankeliumin julistaminen jäi toistuvien Raamatunlauseiden varaan.
Taas vertausta käyttääkseni "pullamössöä" lapsille. Hampaatonta.
Ruisleipää aloin kaivata.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vuosien myötä olen käynyt useissa eri seurakunnissa sekä luterilaisissa että vapaissa suunnissa ja olen tullut siihen tulokseen, että ihminen on niin niin niin pieni ja ymmärrettävää että kaikissa seurakunnissa kehutaan juuri sitä omaa, mutta en minäkään ole havainnut, että muita seurakuntia liiemmälti moititaan ehkä eniten viidesläisyyden piirissä tai sitten olen ollut kuulosella väärään aikaan. Herännäisyyden seuroissa olen kuullut useamman kerran mainittavan, että on parasta tehdä parannusta vain omista synneistä ja puutteista. :109:

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Kyöstin  (herkullisen) jutun yksi opetus - minun mielestäni - on se, että on terveellistä tutustua vähän muihinkin kuppikuntiin, silloin näkee omansa hieman eri tavalla. Se voi avata silmiä. Joskus saattaa olla niin että paatoksella moitimme muita juuri siitä, mihin itse syyllistymme. Sen tunnustaminen ei ole kenellekään helppoa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Kirjoitat asiaa, veliseni.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
En ehkä saanut irti tilityksistäsi sitä mitä tarkoitat.

Tarkoitus sitä, mistä Osmo tuolla jo jotain kirjoittikin.

Minua kiinnostaa ihmisen käyttäytyminen erilaisissa tilanteissa.
Erilaiset kulttuuriympäristöt myös kiinnostavat.
Minusta vahvasti näyttää siltä, että ihminen on pohjimmiltaan samanlainen, riippumatta yhteisöstä, jonka hän kokee omakseen. Ihmisen samanlaisuus sitten johtaa varsin samankaltaisiin ilmiöihin yhteisöstä taikka kulttuuritaustasta riippumatta.


Käytät usein adjektiiviä hassu, hassunhauska. Oletan että tarkoituksesi on sanoa paljon väkevämmin, mutta hyvinkäyttäytyvänä miehenä jätät tulkinnan lukijalle.

Joitain asioita on pakko lievennellä, jos niistä haluaa keskustella.
Varmaan joskus käytän kyseisiä ilmauksia, kun en uskalla käyttää sellaisia, joita haluaisin.
Tässä tekstissäni asiat, joita kuvaan, oikeasti ovat minusta hassunhauskoja, joten termi sopii niihin hyvin.
Tälläkin foorumilla olen paljon kirjoitellut erilaisista ilmiöistä, jotka minusta oikeasti ovat hassuja ja jopa hassunhauskoja.
Jostain syystä aina silloin tällöin joku suuttuu kuvauksiini.
Haluan herättää keskustelua, en pilata kenenkään elämää.


Minun kokemukset seurakunnan eri suuntien tilaisuuksista eivät ole samansuuntaisia.
En ole kuullut toisten haukkumista, mutta omakehua kyllä. Ehkä vanhemmistot ja vastaavat tätä harrastavat ja sanaa levittävät, mutta ei rahvaan kuullen.

Niisä piireissä, joissa minä olen ollut, ei sielläkään varsinaisesti puhuttu pahaa kenestäkään.
Joskus vain kerrottiin, kuinka asiat oikeasti olivat - ja eihän se ole pahan puhumista.
Jos olisin tehnyt galluppia omissa yhteisöissäni, pahanpuhumisprosentti olisi varmasti omassa piirissä koettu olevan lähellä nollaa. Pahan puhujat olivat ulkopuolisten yhteisöjen jäseniä.
Jos olisin käynyt kaikissa niissä ulkopuolisissa pahaa puhuvissa yhteisöissä, olisin sielläkin saanut varmasti samanlaisen galluptuloksen: "emme me pahaa puhu, joskus saatamme tosin muutamia tosiasioita muista mainita".

Kaikilla yhteisöillä on omat yhteiset "vihollisensa" joista sitten puhutaan erilaista negatiivista.
Omaa poppoota kehutaan maasta taivaaseen joka poppoossa ja samalla kauhistellaan sitä, kuinka meistä puhutaan pahaa.
Vaan, yhteisöjen elämä koostuu paljon muustakin - sanoisinko, että pääasiassa monesta monesta muusta osatekijästä.
Yhteisö tuo turvaa, parhaimmillaan syvää yhteenkuuluvuuden tunnetta (kuten minulla tuossa ensimmäisen tekstini yhteisössä), yhteistä tekemistä ja yleensäkin kaikenlaista henkistä rikkautta, jota ihminen tarvitsee terveeseen elämään.


Oma kokemukseni näissä suunnissa oli että siellä keskityttiin enemmän epämääräiseen sielunhoitoon ja evankeliumin julistaminen jäi toistuvien Raamatunlauseiden varaan.
Taas vertausta käyttääkseni "pullamössöä" lapsille. Hampaatonta.
Ruisleipää aloin kaivata.

Eri yhteisöjen tavat levittää omaa maailmankuvaansa on myös oma mielenkiintoinen aiheensa pohdittavaksi.
Ehkä siitäkin joskus aloitetaan oma ketju.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
mutta en minäkään ole havainnut, että muita seurakuntia liiemmälti moititaan ehkä eniten viidesläisyyden piirissä tai sitten olen ollut kuulosella väärään aikaan.


Lyhyeksi jääneen körttikierrokseni jälkeen olen ajautunut 5desläisyyden pariin.
En ole törmännyt minkäänlaiseen pahanpuhumiseen  toisista yhteisöistä siellä, joka yksinkertaisesti johtunee siitä, että olen ollut mukana vasta niin vähän aikaa ja en ole ainakaan vielä missään solutoiminnassa mukana.
En ole myös törmännyt tuohon kuvaamaani
"meistä puhutaan pahaa, ja oikeastaan me olemme paljon parempia, kuin mitä muut meistä luulevat" -ilmiöön.
Lienee varsin selvää, että tämäkin johtuu siitä, että vasta vähän aikaa siellä olen ollut.
Kun aikaa kuluu, uskon, että saan jällen vahvistusta täällä esittämiini teorioihin ihmisen samankaltaisuudesta järjestöstä huolimatta.
Samalla toivon, että itse voisin olla ennemminkin sammuttamassa, kuin sytyttämässä näitä ilmiöitä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
 
   Rehellisyyden nimessä täytyy kertoa että olen sellaisia hauskoja kommentteja kuulluut "muista suunnista" puhuttavat kuin:

 Kotimaa on täysin maallistunut lehti.

Kaste ei pelasta.

Huonoja pappeja sellaiset jotka joutuvat saarnansa kirjoittamaan.

Ja nämä menivät meidän perässähiihtäjien päähän kuin häkä! Miten nuori uskova voikin olla niin tajuton että pitää tätä täysin raamatunsanana.

Kyllä on ollut häpeilemistä minulla vanhojen opetusten särkyessä kuin munankuoret.
Onneksi sisus maistuu yhä samanlaiselta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)