Kirjoittaja Aihe: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena  (Luettu 39271 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« : 31.01.10 - klo:22:59 »
Eero Koskela kysyy Kotimaa24.fi-blogissaan (31.1.2010) herännäisyydestä: "Onko nykytrendi sitä, että pyritään kilpailemaan ja ihannoimaan siitä kuka osaa olla suurin armonkerjäläinen ja osaa valittaa parhaiten?" Muutamilla esimerkeillä P. Ruotsalaisen elämästä ja toiminnasta hän herättää keskustelun nykyisen ja entisaikojen herännäisyyden suhteesta.

Vilkas keskustelu onkin virinnyt. Lukuinnon herättämiseksi muutamia katkelmia vastauksista alkuapaloiksi, suluissa nimi(merkki) tai vast.:

"Olen samaa mieltä blogistin kanssa siitä, että armonkerjäläisyys elämäntapana on vain itsensä ja oman liikkeensä esille tuomista." (Esko Tienhaara)

"Nöyryydellä ylpeilevät nykykörtit ovat kaukana siitä herännäisyydestä, joka alkoi karismaattisena herätysliikkeenä. Ollaan niin sivistyneitä että... kelvataan kansankirkon sisäpiireihin." (Perinneliikkeeksi laimentunut herätys)

"Olen ymmärtänyt (tulkiten Lutherin käskyn mukaan parhain päin) että armonkerjäläisyydellä Puavo torjui uskonnolliset kokemukset armon mittarina ja halusi ihmisten katsovan lapsenoikeudella Kristukseen." (Elias)

"Siionin virret sinänsä ovat ihan hauskoja, mutta en ymmärtänyt esimerkiksi väheksyvää suhtautumista rukoillen Jumalalta jonkin pyytämiseen tai kielteistä suhtautumista parannuksen teon yrittämiseenkin." ( |)

"---herännäisyyden parjaaminen armon kerjäämisestä ja ikävöivästä uskosta on tietämättömien löpinää omien ennakkoluulojen vahvistamiseksi" (Pellervo Kokkonen)

"Nykyisin on tapana esittää itsestään jos jonkinlaisia portfolioita ja curriculumeita. Tämä ei ole herännäisyydessä oikein sopivaa. Siitä on näköjään seurannut käsitys, ettei körttiläinen ole mitään eikä ainakaan tee mitään." (Martti Pentti)

"Minäkin olen ymmärtänyt, että herännäisyys on kirkon herätysliikkeistä kaikkein maallistunein. Ettei siinä elämää paljonkaan enää ole." (Megan)

Ja tässä linkki blogiin ja sitä seuraaviin keskusteluviesteihin: Oliko Ukko Paavo pelkkä armon kerjäläinen

Mt

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #1 : 01.02.10 - klo:00:19 »
Kiinnostavaa, eli mielipiteitä körttiläisyydestä laidasta laitaan. Aivan samoin varmasti löytyy eri näkemyksiä mistä tahansa (uskon)yhteisöstä. Omasta näkemyksestä, kokemuksesta ja tulkinnasta poikkeavaa joutuu sulattelemaan, tai ehkä helpointa on tuomita ja nähdä ne eriävät puolet, joskus kuvitellut sellaiset. Totuus on, että ihmisinä olemme erilaisia, iloitsemme, lohdutumme, koemme eri tavoin. Onneksi ei ole pakko mennä saman putken läpi, vaan Jumala on suurempi ja ymmärtävämpi, jos näin sanoisin asian.

On tietysti hyvä aika ajoin pysähtyä miettimään, mihin olen, olemme menossa. Onko suunnassa tarkistamisen varaa?  :eusa_think:  Katto korkealla, seinät leveällä.. Onko se hyvä, huono.. Millaiset rajat, ei rajoja.. Kalastellaanko mahdollisimman paljon jäseniä.. Mikä on tärkeintä? Tai ylipäänsä tärkeää?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #2 : 01.02.10 - klo:00:24 »
Just luin tuon ketjun ja ahdistuin niin, etten saanut sanaa näppiksestäni. Piti tulla tänne pakoon, mutta täällä olikin jo luettu kyseinen ketju. Kaksi ajatusta heräsi kommentteja lukiessani:

1) Ilmeisesti körttiläisen uskontulkinnan ydin jää ihan vieraaksi monelle, jotka eivät siihen pääse sisälle. Tarkoitan tällä, että se näyttäytyy jotenkin kammottavasti omana vastakohtanaan, piittaamattomuutena, kalpeana ja laimeana yleiskirkollisuutena, hengellisenä laiskuutena ja maailman kosiskeluna. Jumalattomana, kun ei sen puheessa ja veisuussa edes Jeesuksen läsnäolo kuulu. Koko jutun täytyy näyttäytyä ulkopuoliselle niin erilaisena kuin sille, jolle se on henki ja elämä, ettei sitä sisälle päässyt edes tajua.

2) Se "körttiläisyys", joka ulospäin näyttäytyy liberaalina, hengettömänä ja vastauksettomana, ärsyttää ja ahdistaa joitakin kristinuskon kuvioissa pyöriviä aivan tolkuttomasti. He eivät mitenkään sallisi, että meidän tavallamme ajattelevia on edes olemassa, tai ainakin meidän tulisi vaieta uskonkokemuksistamme. Tulee mieleen, että onhan näitä omistavan uskon liikkeitä jo vaikka miten paljon - miksei meillä saisi olla pudokkaille edes tämä yksi viimeinen turvaverkko ennen putoamista vakaumukselliseen ateismiin tai nihilismiin? Keneltä se on pois? Tämä on vaihtoehto - eikö vaihtoehtoja saisi olla? Ei kukaan pakota herättäjäjuhlille. Uskovaisille on omat juhlansa.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #3 : 01.02.10 - klo:07:02 »
Minulla on vahva aavistus, ettei se omistava uskokaan ole aina aitoa ja rehellistä. Hymy vaikuttaa monta kertaa jokseenkin kireältä. Hengen täyteyttä pitää lietsoa ilta illan jälkeen, että maljan ylitsevuotavaisuus ei pääsisi vajenemaan. Vaikka aavistus on vahva, ei se ole vielä tieto. Toivottavasti olen enimmäkseen väärässä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33761
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #4 : 01.02.10 - klo:08:15 »
Minulla riittäisi vaikka kuinka todistamista mitä körttiläisyyden löytäminen on tehnyt esin. loputtomalle yrittämiselle Jeesuksen yhteyteen. Kaikissa entisissä kokouksissa pauhattiin Jeesuksen nimeä, ylistettiin, rukoiltiin. Tunteita oli (suggeroituja), mutta sydämen parannusta ei tapahtunut.

Seuroissa ei Herran nimeä puheissa huudella, mutta virsissä rukoillaan. Hiljaisuuskin puhuu. Ja ennenkaikkea Kristus on vaikuttanut mm. perhe-elämässä, omassa jaksamisessa ja tyytymisessä olevaan. Ja odottamisen taitoa olen vähän oppinut.
Hunajanpisaroita silloin tällöin juhlaruoaksi.  Siinä se.

Tämä todistus vastoin körttiperinettä kiukustuneena perinteen maallistumista väittäneille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #5 : 01.02.10 - klo:08:30 »
Noin minäkin olen kokenut. En ole vartavasten kiertänyt eri liikkeiden tilaisuuksia, mutta silloin tällöin olen ajautunut niihin. Voisin yksinkertaistaa, että monella taholla puhutaan Jumalalle paljon ja kovaan ääneen, mutta harvoin ollaan hiljaa ja koetetaan kuulostella, onko Jumalalla jotain minun korvaani kuiskattavaa, Körttiseuroissa on usein tällainen hyvää tekevän kiusallinen odottava hiljaisuus.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #6 : 01.02.10 - klo:09:39 »
Ei mitään uutta auringon alla. Tämän kaltaisissa, niin myötäisissä kuin vastaisissa, tuulissa olen ollut vuosikymmeniä. Näkemyksiä on moneen lähtöön. En anna niiden kuitenkaan häiritä, enkä pilata päivieni kulkua. Pitäydyn siis omiin näkemyksiini. Kun täydellisyyttä ei ole omassa itsessäni, en voi sitä muiltakaan enkä herätysliikkeeltäni vaatia.

Erheitä teen itse, mutta niin tekee toisetkin...




 
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #7 : 01.02.10 - klo:10:35 »
Uskovaisille on omat juhlansa.
  ...mitä tarkoitat? 
 
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #8 : 01.02.10 - klo:13:48 »
'Uskovainen' on monilla merkityksillä ladattu sana. Jollekin se viittaa tiukkaan nutturaan, jollekin toiselle traktaattien tyrkyttämiseen kotiovella. Tarkoittiko eeva-kaisa 'omistavan uskon' liikkeiden seuraajia? Niin ymmärsin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #9 : 01.02.10 - klo:13:58 »



   En minäkään koe uskovainen olevani, uskonnollinen kylläkin käsittääkseni olen. :kahvi:

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #10 : 01.02.10 - klo:14:07 »
No nyt iski kirijootusripuli, vai miten se Mörtti tämän ilmaisisi?
Minä olen aina pitänyt körttejä uskovaisina, yhtä uskovaisina kuin itseään uskovaiseksi sanovat. Uskovaisuuden tähden herättäjäjuhlillekin osallistutaan - ainakin melkein, jokunen ehkä kiinnostuksen vuoksi. Ei kai sinne tule ihmisiä tanssimaan, kuuntelemaan tangoja, jazzia, kansanmusiikkia jne. Minäkin aion osallistua ensi kesän herättäjäjuhlille uskovaisuuteni tähden - jos Herra sen suo? Asuntoautokin on tilattu ja sen vuokraennakko maksettu. Pääsen invakorttini ansiosta aivan juhlakentän laidalle. Kait me uskovaiset foorumilaiset siellä tavataan?

Niin...uskovaisuus käsitetään monelle eri tavalla. Minullakin siitä on oma käsitykseni. Kun uskon mittaria ei ole keksitty, on määrittelykin peräti vaikeata - oikeastaan aivan mahdotonta.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #11 : 01.02.10 - klo:14:11 »
Onpas, onpas hupaisaa keskustelua. Jos puu tunnetaan vastustajistaan niin aika hyvältä näyttää. Aika epämairitteleva kuva siellä tulee aika monesta "kriitikosta", suorastaan vihan täyttämää mesoamista välillä. Jotain elämänmerkkiä tässä liikkeessä täytyy siis olla...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #12 : 01.02.10 - klo:16:00 »
Ka, siellähän oli tuttuja!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #13 : 01.02.10 - klo:16:06 »
'Uskovainen' on monilla merkityksillä ladattu sana. Jollekin se viittaa tiukkaan nutturaan, jollekin toiselle traktaattien tyrkyttämiseen kotiovella. Tarkoittiko eeva-kaisa 'omistavan uskon' liikkeiden seuraajia? Niin ymmärsin.

Huomautan että myös käsitteellä "omistava usko" voi olla monia merkityksiä. Minulle kun tuo evankelisuuskin on aika lähellä sydäntä, vaikken evankelinen olekaan, niin siellä "omistava usko" merkitsee aivan eri asiaa kuin niille jotka tekevät uskonratkaisuja ja muita hengellisiä urotekoja.  Ei siis pidä tässäkään kohtaa lyödä liian yleisluontoista leimaa. Omistava usko on ihan asiaa kunhan se ymmärretään oikein.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Kotimaa24.fi: Körttiläisyys puheenaiheena
« Vastaus #14 : 01.02.10 - klo:16:12 »
Huomautan että myös käsitteellä "omistava usko" voi olla monia merkityksiä. Minulle kun tuo evankelisuuskin on aika lähellä sydäntä, vaikken evankelinen olekaan, niin siellä "omistava usko" merkitsee aivan eri asiaa kuin niille jotka tekevät uskonratkaisuja ja muita hengellisiä urotekoja.  Ei siis pidä tässäkään kohtaa lyödä liian yleisluontoista leimaa. Omistava usko on ihan asiaa kunhan se ymmärretään oikein.

Omistava usko... Ihminen haluaa omistaa uskon, ottaa sen itselleen Jumalalta? Eikös se anneta ihan ilman?
Vai ymmärränkö taas väärin?

Ei vaineskaan, ei meillä yleensä taida olla halujakaan ymmärtää mitä toinen sanoo. Kiire on päästä näyttämään, että juuri oma porukka on oikeassa. ehken sitä osoittaa, että jo nyt oli kommentteja kertynyt kymmenisen sivua.

Mutta olihan siinä asiaakin. Vuosikymmeniä herättäjuhlilla käyneet sukulaiseni ovat puhuneet jo vuosia, kuinka on puheiden sisältö mennyt laimeammmaksi. Kukaan ei tunnut haluavan ottaa voimakkaasti kantaa edes omissa nimissään. En halua paluuta mihinkään karismaattisuuteen, mutta kyllä saisi olla taas enemmän "herättelyä", erityisesti keskustelun.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä