Kirjoittaja Aihe: Kuukauden kysymys  (Luettu 21273 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Kuukauden kysymys
« Vastaus #30 : 06.03.07 - klo:13:46 »
Sillon ee oo körttiläisten taakkaa kannettavana. Minun suvussani on körttiläisiä, mutta vanhempani eivät olleet, vaikka pitivätkin seuroja.
Jonkun mielestä olen ulkopuolinen. Missä lienevät sisäpuoliset?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Kuukauden kysymys
« Vastaus #31 : 07.03.07 - klo:07:26 »
Haetaanpa kirjanen ja luetaan sisältä:

Sinä tahdot edelleen tietää, miksei Jumala, josta kirjoitetaan, että hän on laupias, saattanut samalla antaa anteeksi Aadamille hänen rikostaan? Sitä hän ei voinut millään tavalla tehdä rikkomatta omaa pyhyyttään. Herra armahti kuitenkin Aadamia. Vielä nyt luvattiin Kristus, joka maksoi vanhurskaan Jumalan edessä Aadamin vian.

Tuossa on yksi kohta, jota pidän ongelmallisena. On mahdotonta arvailla Jumalan vaikuttimia. Uskoakseni 'ei voinut millään tavalla' on kaikkivaltiaan Jumalan kohdalla oikeastaan mahdoton lause. Mikään ei ole hänelle mahdotonta. Hänen pyhyytensä on täydellisen rikkumaton. Paavo Ruotsalainen on varmaan joutunut rakentelemaan omaa ja lukijoittensa ahdistusta hoitamaan jonkinlaista ajatusta tähänkin. Minä pitäisin parempana nöyrää tunnustamista: Tutkimattomat ovat Herran tiet.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Kuukauden kysymys
« Vastaus #32 : 07.03.07 - klo:10:53 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Sillon ee oo körttiläisten taakkaa kannettavana. Minun suvussani on körttiläisiä, mutta vanhempani eivät olleet, vaikka pitivätkin seuroja.
Jonkun mielestä olen ulkopuolinen. Missä lienevät sisäpuoliset?


Minulla ei ole omassa suvussani körttiläisiä, mutta mitä sillä on väliä. Minä olen minä ja muut ajattelevat itse. Toki soisin heidän olevan, mutta se ja muut ovat suuremmassa kädessä. Mielestäni turha murhe ihmiselle tai kuten sanotaan ei kannata kersantin ottaa kenraalin murheita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kuukauden kysymys
« Vastaus #33 : 15.03.07 - klo:23:13 »
Vaivaiselle Madolle on yksi sanottavana... me körttiläiset olemme ulkopuolisia.. heh.. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Kuukauden kysymys
« Vastaus #34 : 19.03.07 - klo:16:35 »
Se 'talonpojille tarkoitettu on ehkä vaikea selittää.
Lähtökohdat:
Kaikkivaltias Pyhä ja Vanhurskas Jumala lakineen.
Eeva ja Aatami, Jumalan luomat ihmiset, joita kiellettiin syömästä hyvän ja pahantiedon puusta. Rikkomuksen rangaistus oli: Rikkoja on kuolemalla kuoleva
Perkele, Jumalan päävastustaja.
Taistelu vallasta.
Perkele vietteli Eevan ottamaan kielletystä puusta omenan. Eeva antoi sen Aatamille, joka söi sen.
Aatami suostui Perkeleen esitykseen, jonka  Eeva esitti.
Samalla Aatami rikkoi Jumalan antaman kiellon.
Tämä oli suuri rikos. Ei tätä voi antaa anteeksi. Se on sovitettava. Ihminen ei pysty korjaamaan rikosta.
Perkele voitti tämän erän, mutta sai kuulla tuomion: matelemalla maassa kulkeminen, pää poljetaan rikki, mutta käärme pistää Jeesusta kantapäähän. (Sanamuotoa en ulkoa muista, mutta ajatus on kuitenkin sama.)
Taistelu jatkuu. Perkele kiusaa Jeesusta, Jeesus voittaa.
Taistelu vielä jatkuu: Rukoukset Getsemanessa, Jeesuksella epätoivo ja tuska tulevasta sovitustehtävästä. Jeesus voitti.
Ristillä riippuissa Jeesus torjui kiusaajan, oli voitolla. Ei laskeutunut alas ristiltä.
Kun Jeesus kuoli, luuli Perkele nyt voittaneensa.
Jeesus nousi kuolleista, se oli Jeesuksen riemuvoitto. Hän voitti kuolemallaan kuoleman. Näin Hän sovitti Aatamin tekemän virheen.
Jumalan laki tuli täytettyä viimeistä piirtoa myöten.

Tämä Jeesuksen kuolema ja ylösnouseminen on kertakaikkinen sovitustapahtuma. Perkeleen valta on kukistettu. Aatamin tekemä synti ei enää hallitse. Se on sovitettu.  

Ihmisen ei tarvitse tehdä mitään tuon synnin sovittamiseksi. Usko riittää, sekin on Jumalan antama lahja
Aikaisemmin sanottu körttifoorumilla: Usko on Jumalan lahja, Kristus on Jumalan lahja.
Iankaikkinen elämä on Jumalan armolahja.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Kuukauden kysymys
« Vastaus #35 : 13.06.07 - klo:17:48 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Kuukauden kysymys
« Vastaus #36 : 13.06.07 - klo:23:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
miksei Jumala, josta kirjoitetaan, että hän on laupias, saattanut samalla antaa anteeksi Aadamille hänen rikostaan?


Samaa olen miettinyt pitkään. Teologian pääsykoekirjasta löysin tänä keväänä mielestäni aika hyvän vastauksen. Se on 300-luvulta, kirjoittajana kukapa muukaan kuin kirkkoisä Athanasius:

Lainaus käyttäjältä: "Athanasius"
Jos Hän, mikä tietysti olisi ollut mahdollista, olisi lausunut sanan ja kirous olisi sillä tavoin kumottu -- ihminen olisi tullut sellaiseksi, jollainen Aadam oli ennen lankeemustaan: hän olisi toisin sanoen ottanut armon vastaan ulkopuolelta, eikä hänellä olisi ollut sitä itsessään omaan ruumiiseensa yhdistyneenä - sillä sellaisena hänet oli aikanaan asetettu paratiisiin - mutta ehkä hän olisi tullut jopa huonommaksi (kuin Aadam), koska hän oli sen jälkeen oppinut tekemään syntiä. Jos siis hän, koska hän oli tuollainen, joutuisi (jälleen) käärmeen viettelemäksi, silloin tulisi taas välttämättömäksi, että Jumala käskyllään kumoaisi kirouksen, ja näin jatkuisi tämä välttämättömyys loputtomiin eivätkä ihmiset olisi yhtään vähemmän syyllisiä, he pysyisivät synnin orjina.


PS. Huomaa hirmuinen päteminen...

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kuukauden kysymys
« Vastaus #37 : 22.08.12 - klo:08:45 »

   Mitä tarkoittaa särkynyt sydän?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kuukauden kysymys
« Vastaus #38 : 22.08.12 - klo:09:59 »
Siihen on montakin vaihtoehtoa; ainakin heränneiden historiassa "särkyneet sydämet" tarkoittavat körttiläisyyden matkamiehiä ja -naisia. Omavoimaisesta pietismistä poisjättäytyneet syntiset, joille ei tämä sääntöjen rakentelu onnistunut.   
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kuukauden kysymys
« Vastaus #39 : 17.09.12 - klo:19:44 »

   Kuinka monta tavallisen kirjan sivua kertyy Raamatun sivuista?


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuukauden kysymys
« Vastaus #40 : 17.09.12 - klo:21:12 »
Pikaisesti arvioiden neljä ja puolituhatta sivua. Millainen sitten olisi tavallinen kirja?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Kuukauden kysymys
« Vastaus #41 : 17.09.12 - klo:21:31 »


Pikaisesti arvioiden neljä ja puolituhatta sivua. Millainen sitten olisi tavallinen kirja?


Tavallisen kirjan sivulla on kolmekymmentä riviä ja rivillä seitsemän sanaa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Kuukauden kysymys
« Vastaus #42 : 10.01.13 - klo:19:56 »
Minulle on ollut Wilhelmi Niskanen vain muutaman lauseen tuttu. Juhanin allekirjoitus ei ollut auennut ennen kuin tänään aloin lukea vanhoja ketjuja järjestelmällisesti. Siis, kuinka W ja P ajattelivat uskosta.?
Tässä ansiokkaita kirjoituksia Paavosta ja Wilhelmistä:

http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=320.0

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)