Kirjoittaja Aihe: Syntitesti  (Luettu 21376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Syntitesti
« Vastaus #15 : 14.09.14 - klo:16:14 »
Kuinka raamatullinen on Juudaksen rooli pahuuden ruumiillistumana? Minusta se on rakentunut enimmäkseen myöhemmin kirkon perinteessä. Dantehan teki Juudaksesta arkkikonnan sijoittamalla hänet alimpaan helvettiin paholaisen hampaisiin.

Uudessa testamentissa sanotaan Juudasta varkaaksi, joka pihisti yhteisiä varoja. Eihän tuo mitään poikkeuksellisen ilkeää ole. Jeesuksen Juudas kavalsi, kun saatana oli mennyt häneen. Hän ei ollut ainoa opetuslasten joukossa. Sanoihan Jeesus Pietarillekin: "Mene pois, saatana!"

Pidän Juudas Iskariotia enemmän kovan kohtalonsa uhrina kuin hirmuisena pahantekijänä.

Kiitos.
 
Mietin vaan edelleen kässäriä, dramaturgiaa ja roolitusta. Yleensä ohjaaja on kai se, joka määrää draaman kaaren ja henkilöiden toiminnan, ei joku tai jokin ulkopuolinen häirikkö (esimerkiksi  "saatana"). Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että Juudas oli aika tärkeä sivuhenkilö.

No, jatkan miettimistä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Syntitesti
« Vastaus #16 : 14.09.14 - klo:17:21 »
Teatterihistoria tuntee sellaisenkin kuin 'deus ex machina'. Sillä tarkoitetaan yllättävää ilmiötä, joka kääntää juonen kulun muuten selittämättömällä tavalla. Antiikissa se tarkoitti lavasteista ilmestyvää jumalaa, joka käänsi henkilöiden kohtalon. Saatanan voi ymmärtää tässä sellaiseksi, jos tarkastelee kärsimyskertomusta dramaturgian silmälaseilla.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Syntitesti
« Vastaus #17 : 14.09.14 - klo:18:27 »
Teatterihistoria tuntee sellaisenkin kuin 'deus ex machina'. Sillä tarkoitetaan yllättävää ilmiötä, joka kääntää juonen kulun muuten selittämättömällä tavalla. Antiikissa se tarkoitti lavasteista ilmestyvää jumalaa, joka käänsi henkilöiden kohtalon. Saatanan voi ymmärtää tässä sellaiseksi, jos tarkastelee kärsimyskertomusta dramaturgian silmälaseilla.

Pena, tiedän. Antiikin draamatkin olivat käsikirjoitettuja ja ohjattuja; lavasteita taisi olla harvemmin. Deus ex machina ei ilmestynyt näyttämölle omia aikojaan. Näyttelijät eivät kai aina heittäneet henkeään.
 
Minua kiinnostaa tässä kyseisessä draamassa ohjaajan osuus. Miksi moinen ratkaisu, jos tarkoitus on korostaa rakkautta ja armoa?
 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Syntitesti
« Vastaus #18 : 14.09.14 - klo:19:10 »
Oliko Juudas Iskariotin kolkko kohtalo jäädä ilman rakkautta ja armoa, kun Jumalan Poika antoi henkensä maailman synnin tähden? Minusta tässä on suuremmasta ongelmasta kysymys kuin ohjaajan ratkaisusta. Ainakin kirjoittaisin Ohjaajan isolla.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #19 : 14.09.14 - klo:19:42 »
Lainaus käyttäjältä: Liina link=topic=3827.msg152311#msg152311 date=1410696210 :003:
Voi kurjuus. Voisitko lainata hänelle hetkeksi omaa tunnustasi?

Hän suostuu armollisesti eli leppyi, mutta toteaa olevansa liian väsynyt, häneen on ilmestynyt kaikenlaisia postmortem-ominaisuuksia kuten hengen velttous, räyhähenkimäinen käytös kirjahyllyssä, mutta hän toteaa olevansakin vain köyhä armonkerjääjä.  :003:

Hän vastaa huomenna. Lupasi laiskasti ratkaisun löytyvän runomittaisena ja paiskasi kirjan kannet kiinni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Syntitesti
« Vastaus #20 : 14.09.14 - klo:20:02 »
 :)
Mikähän synti tää tietämättömyys on?

Minkä sille voi jos vaan ti tajuu tai tiedä?
No onneksi siitä voi tehdä parannusta.  :)

Tossa testissä olisi voineet olla erilaillakin ne vastakohtaisuudet.
Toihan oli tehty jonkun kaavan mukaan kuolemansynneistä ja niille tuli joku vastakohta, kun vastasi, vaikka, että tykkää kahvista, niin - pisteitä tulee teestä.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #21 : 14.09.14 - klo:20:09 »
Samoin hoksasin kuten jo joku, että niillä pistemäärilläkin oli joku merkitys, sehän länttää riviin kolme suurinta vain.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Syntitesti
« Vastaus #22 : 14.09.14 - klo:20:29 »
Hän suostuu armollisesti eli leppyi, mutta toteaa olevansa liian väsynyt, häneen on ilmestynyt kaikenlaisia postmortem-ominaisuuksia kuten hengen velttous, räyhähenkimäinen käytös kirjahyllyssä, mutta hän toteaa olevansakin vain köyhä armonkerjääjä.  :003:

Hän vastaa huomenna. Lupasi laiskasti ratkaisun löytyvän runomittaisena ja paiskasi kirjan kannet kiinni.
:icon_biggrin:
Hän vaikuttaa vallan vallattomalta ja valloittavalta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Syntitesti
« Vastaus #23 : 14.09.14 - klo:22:23 »
Oliko Juudas Iskariotin kolkko kohtalo jäädä ilman rakkautta ja armoa, kun Jumalan Poika antoi henkensä maailman synnin tähden? Minusta tässä on suuremmasta ongelmasta kysymys kuin ohjaajan ratkaisusta. Ainakin kirjoittaisin Ohjaajan isolla.

Olen Ohjaajan tuloksella Juudas Iskariot.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Syntitesti
« Vastaus #24 : 14.09.14 - klo:23:01 »
Mikähän synti tää tietämättömyys on?

Se on kai se, että kuvittelee tietävänsä paljonkin? Tai että tietäisi jotain tärkeää, vaikka omat tiedot on jotain epäolennaisuuksia. Niinhän ne tuossa sitä selittää.

Mutta sitä en usko, että tietämättömyys liittyisi erityisesti it-alaan. Enemmän olen sitä tainnut kohdata niillä aloilla, joilla voi langeta kuvittelemaan, että tietäisi ihmisestä paljokin. Siis opetus-, hoito- ja sosiaalialat, ja tietenkin papit.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #25 : 15.09.14 - klo:09:23 »
Dosentti, virkein silmin, postittaa körttiystävä Liinalle kuten toisilleen muuan vankeusrunonsa

Minussa on pimeyttä -Sinä olet valo
Minä olen yksinäinen - Sinä et hylkää minua
Minä menetän rohkeuteni -Sinulta saan avun
Minä olen levoton - Sinun luonasi saan levon
Minussa elää katkeruus -Sinun luonasi kärsivällisyys

Minä en käsitä Sinun teitäsi
mutta Sinä olet valmistanut minulle tien

Docens, nimimerkki toivonsa jälkeen, tänä päivänä.

Täsä on monia mahdollisuuksia sutia, ja se jos mikä kertoo ihmisestä. On taipumus havaita millaiset ratkaisut liittyvät sellaisiin ominaisuuksiin jouden näkemistä ei oikein tahdo ------ vastaavasti, joiden joko toivoo itsessään olevan valmiina, tai joita kohti pyrkii tai joiden hyväksi käytännössä itse ratkaisee jos etsii Jumalan tahtoa, koska vaikka nyt ajattelee siten pelastuvansa, tai siten löytävänsä mielenrauhan tai levon sielulleen, viisausihminen osaa nämä selittää. Hieman huonia olicat kyllä, eli kyllä niistä synneistä itsensä jonkin oikaistavan saattaa löytää. Tai joku voi tuumia että synnyin huumorintajuttomana, tässä seison enkä muuta voi. Tai minulla tässä on  oikeuskin vihata tai mitäs keikailee kateus on ihan sen syytä.  :003:

Itse tuumin että hyödyttää hyvelistakin tarkoin tutkia. Ettei vain juokse karkuun sitä vastakohtaa joka on jo meidät napannut saanti saaliikseen.  Ei tämä aivan syvältä ollut kun ajatuksia herätti.
« Viimeksi muokattu: 15.09.14 - klo:09:26 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #26 : 15.09.14 - klo:09:42 »
Se on kai se, että kuvittelee tietävänsä paljonkin? Tai että tietäisi jotain tärkeää, vaikka omat tiedot on jotain epäolennaisuuksia. Niinhän ne tuossa sitä selittää.

Mutta sitä en usko, että tietämättömyys liittyisi erityisesti it-alaan. Enemmän olen sitä tainnut kohdata niillä aloilla, joilla voi langeta kuvittelemaan, että tietäisi ihmisestä paljokin. Siis opetus-, hoito- ja sosiaalialat, ja tietenkin papit.

Älä tämmösiä ajattele yhtikä, Viisveisaaja. Testi erehtyy. Sinä olet juuri viisas mies, ja paljossa tietävä.

Heinimäellä on näistä hupainen kirja, seitsemän syntiä, moni tuntee. Se vain ei tunne koko tietämättömyyttä. Lieneekö testin kehittäjä sekottanut sen johonkin toiseen kääntäessään näitä oudoista kielistä?   En usko että se kuvaa mitään kenenkään meidän harjoittamaa alaa. Öppiäisen määritelmästä voin vain yodeta että siellä oli kuin sillä joka kiven kääntäjällä joka joutui veisaamaan,  :003:  salattu taito, järki ei nyt riitä sv 101.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Syntitesti
« Vastaus #27 : 15.09.14 - klo:09:52 »
Paavilistalta poiketen siteeraan Martinus  :051: Pyhän suosikkipaavin  päiväkirjaa yhteiseksi ylösrakennukseksi:
"Angelo, älä ota itseäsi liian vakavasti, älä ota itseäsi liian vakavasti" . Näin oli hänellä tapa itseänsä muistuttaa tämän tästä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Syntitesti
« Vastaus #28 : 15.09.14 - klo:11:03 »
Dosentti, virkein silmin, postittaa körttiystävä Liinalle kuten toisilleen muuan vankeusrunonsa

Minussa on pimeyttä -Sinä olet valo
Minä olen yksinäinen - Sinä et hylkää minua
Minä menetän rohkeuteni -Sinulta saan avun
Minä olen levoton - Sinun luonasi saan levon
Minussa elää katkeruus -Sinun luonasi kärsivällisyys

Minä en käsitä Sinun teitäsi
mutta Sinä olet valmistanut minulle tien


Kiitän dosenttia ja hänen työtoveriaan Leenaa. :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Syntitesti
« Vastaus #29 : 15.09.14 - klo:11:15 »
Paavilliseen tapaan torun joka päivä itseäni: "Älä luule itsestäsi liikaa !!! "
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)