Keskustelu > Seuratupa

-pylväspyhimyskö-

(1/12) > >>

Mahjong:

--- Lainaus ---Vaikeaa ymmärtää tällaista henkilöiden palvontaa. Oppi-isänsä on kullakin, mutta eikös olisi tärkeätä erottaa ajatus sen esittäjästä ja tarkastella ajatusta sellaisenaan.

--- Lainaus päättyy ---

En ole palvonut enkä palvo ketään. Enhän tunne Aku Rätyä oikeastaan kuin parin kirjan välityksellä. Aku on ollut saarnaaja ja hyvä sielunhoitaja. Papit hoitavat ns. sakramenttejä: Kaste ja Ehtoollinen, kuuluuko niihin Sanakin. Ovat myös sielunhoitajia, kastavat, vihkivät, suorittavat ruumiinsiunauksia. En tässä katso "mollanneeni" ketään. Erota sinä Salis ajatukset ja esittäjät toisistaan ja tarkastele niitä, itse en taida osata.

Kaikki kunnia teologeille, jotka osaavat kirjoittaa viisaita hengellisiä teoksia. Olen kai niin tyhmä, etten niitä kaikkia ymmärrä. Tämä on vain minun selitykseni asiasta. Minulle näkyy pitävän vääntää jotkut teologiset käsitykset rautalangasta, vai miten se sanonta kuuluu. Samaa Kristusta molemmat, niin teologit kuin maallikotkin julistavat.

Pitäisi taas päästä lapsen tossuihin, en oo hyvä näissä teologisissa kysymyksissä... :wink:

Salis:

--- Lainaus käyttäjältä: "Mahjong" ---Erota sinä Salis ajatukset ja esittäjät toisistaan ja tarkastele niitä, itse en taida osata.
--- Lainaus päättyy ---


Idea ajatuksen ja sen esittäjän erottamisesta toisistaan ei ole
minulta vaan paljon viisaammalta ihmiseltä. Ihmisillä on taipumusta
kannattaa ajatuksia, jos tietyt henkilöt niitä esittävät. Tästä ei välttämättä seuraa, että näiden henkilöiden ajatukset ovat hyviä. Tämä takia ihmisten heittämiä ideoita ei saisi arvioida esimerkiksi ihmisen aseman mukaisesti.


--- Lainaus --- Minulle näkyy pitävän vääntää jotkut teologiset käsitykset rautalangasta, vai miten se sanonta kuuluu. Samaa Kristusta molemmat, niin teologit kuin maallikotkin julistavat.
--- Lainaus päättyy ---


Teologia on teologiaa varten, uskon taas lapsenuskoisia varten. Eivät ne papitkaan piittaa teologiasta vaikka koulutuksen siihen ovat saaneet.


--- Lainaus ---Pitäisi taas päästä lapsen tossuihin, en oo hyvä näissä teologisissa kysymyksissä... :wink:
--- Lainaus päättyy ---


No sinäpä sen sanoit. :wink:

munkki-1:

--- Lainaus ---Kaikki kunnia teologeille, jotka osaavat kirjoittaa viisaita hengellisiä teoksia. Olen kai niin tyhmä, etten niitä kaikkia ymmärrä. Tämä on vain minun selitykseni asiasta. Minulle näkyy pitävän vääntää jotkut teologiset käsitykset rautalangasta, vai miten se sanonta kuuluu. Samaa Kristusta molemmat, niin teologit kuin maallikotkin julistavat
--- Lainaus päättyy ---


Monesti lukiessa huomaa, että kaikkea ei ymmärrä. Ei Lutherkaan ymmärtänyt edes kaikkea Raamatusta.  Kuitenkin aika  ja ajattelu avaa  tekstiä tarpeen mukaan.

Itseään tyhmänä pitäminen on  jonkin verran negatiivinen asia, ellei se johda  ponnistuksiin ymmärryksen kehittämisessä.

Teologien kirjat ovat usein  vaikeita ymmärtää ja vaativat ajattelua usein pitkiä aikoja.  
Jos havaitsee niiden olevan oikeassa, niin silloinhan on ajattelu  antanut tuloksia.

Ei kaikki teologienkaan kirjat ole täysin Raamatun kanssa yhtä pitäviä.
Useita kirjoja, jotka kirjoitettiin samaan aikaan, kuin evankeliumit, hyljättiin epäluotettavina.
 Samaa voi tapahtua vieläkin teologisten kirjoitusten kanssa.

On ehdottomasti  viisasta tutustua perusteellisesti  Kristuksen oppiin.
Markuksen evankeliumin lukeminen  läpi vie vain  1 tunti  ja 25 minuuttia.

Eräs tuntemani lääkäri sanoi lukevansa UTn läpi joka viikko.  Jotain uutta avautuu jokainen kerta.
Lääkäri kohtaa kuolevia jokainen päivä. Siksi on usein oikeat sanat paikallaan viimeisenä tervehdyksenä.

m

mies valaan vatsasta:

--- Lainaus käyttäjältä: "Salis" ---Idea ajatuksen ja sen esittäjän erottamisesta toisistaan ei ole
minulta vaan paljon viisaammalta ihmiseltä. Ihmisillä on taipumusta
kannattaa ajatuksia, jos tietyt henkilöt niitä esittävät. Tästä ei välttämättä seuraa, että näiden henkilöiden ajatukset ovat hyviä. Tämä takia ihmisten heittämiä ideoita ei saisi arvioida esimerkiksi ihmisen aseman mukaisesti.
--- Lainaus päättyy ---



--- Lainaus käyttäjältä: "Munkki-1" ---Monesti lukiessa huomaa, että kaikkea ei ymmärrä. Ei Lutherkaan ymmärtänyt edes kaikkea Raamatusta. Kuitenkin aika ja ajattelu avaa tekstiä tarpeen mukaan.
--- Lainaus päättyy ---


Karjalainen sanoi joskus, että mitä kirkkaammat valot, sitä syvemmät varjot, puhuessaan Lutherin ajatuksista juutalaisista. Luther oli antisemitisti. Hänen ajatuksiaan ei voi edes kirveellä pakottaen hyväksyä. Silti me kutsumme kirkkoamme evankelis-luterilaiseksi kirkoksi.

Ei kai Rätykään voinut oikeassa olla. Ainakaan kaikessa. Sen enempää kuin kukaan muukaan meistä. Liian usein vain jäädään noihin henkilökultteihin kiinni. johtuuko sitten omasta huonoudesta vai mistä? Ruotsalaisen kohdalla sama asia. Hänen oppejaan ei hirvittävästi arvostella.


--- Lainaus käyttäjältä: "Munkki-1" ---
Itseään tyhmänä pitäminen on jonkin verran negatiivinen asia, ellei se johda ponnistuksiin ymmärryksen kehittämisessä.
--- Lainaus päättyy ---


Tuo on kyllä aika hyvin ajateltu. Toisaalta, tarkoittaako tämä maallista viisautta? Taivaan tiellä ei edes ponnisteluilla tulla tämän valmiimmiksi. Ei ainakaan omilla kehitysyrityksillä.

munkki-1:

Minä vaivainenolen mato matkamies maan,
monet kuljen mä vaikeat retket.
Isänmaatani outona etsin mä vaan.....

Muistan itse, miten puolustin omaa tupakanpolttoani, joka kuitenkin oli pahe.
 Olen puolustanut TVn katselua sanomalla, että täytyyhän ihmisen tietää uutisista ja kulttuuristakin jotakin,
vaikka  kyseinen laite vie kaiken vapaa-ajan ja  hyvät asiat jäävät vain aikeiksi.
 
 Olisiko rakkauden  omaksuminen  henkilökohtaiseksi elämänohjeeksi  jonkinlaista  hengellistä ymmärryksen kasvun alkua?  

Olisiko  oikeaa  ymmärtää nykyinen  kelvottomuus  Jumalan sanan edessä ja tehdä sille jotakin.  
Olenko kuin  veneessä joka on täynnä vettä ja sanoisin.  
Minä ja perheeni ei voi mitään tehdä.  
Me hukumme kuitenkin.  
 Onko ymmärryksen puutetta?

Ymmärtämistä on jo se,
että etsii apua, sieltä, mistä oikeaa apua saa.
Sana  opettaa: Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan.

Oikeaa ymmärrystä on myöskin  tehdä se, mikä on tehtävissä.
 Ellei kirkossa käynti riitä, niin  10 minuuttia UTa ja rukousta  jokainen päivä, on hyvä  tapa alkaa.  

Uskovaisuus alkaa sisältäpäin.  
Hengellinen ymmärrys voi alkaa  evankeliumia kuulemalla. Usko tulee kuulemisesta, vai miten?

Ennen pitkää tietää oma hevonenkin, että  ajajan sisällä on tapahtunut radikaalinen muutos.  
 Ehkä  rakkaus , ilö , rauha ja itsensä hillitseminen tulee näkyväksi.
   Näinhän se viisauden oppikirja  valistaa.
Katso tarkemmin: " Hengen hedelmät"

m

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta