Kirjoittaja Aihe: Aktiivinen eutanasia  (Luettu 25736 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Aktiivinen eutanasia
« : 24.05.12 - klo:00:45 »
Itse hyväksyn nykyisin aktiivisen eutanasian. Vaikka potilas saisi kuinka hyvän kipulääkityksen ja hyvää saattohoitoa niin ihmisen omaa tahtoa täytyisi tässä kunnioittaa, jos hän haluaa armopiikin.


Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #1 : 24.05.12 - klo:11:00 »
Passiivinen eutanasia ei itse asiassa ole eutanasiaa vaan hyvän kuoleman mahdollistaminen. Tarpeeton hoitojen pitkittäminen on nytkin jo kielletty, ja kipuja on hoidettava mahdollisimman hyvin. Surullista vain, ettei hyvää palliatiivista hoitoa ja asiantuntevaa saattohoitoa ole saatavissa kaikkialla.

Useimmilla eutanasian kiihkeillä kannattajilla (jotka yleensä eivät ole lääkäreitä!) on taustalla kokemus läheisen rankoista tai suorastaan kammottavista loppuvaiheista ennen kuolemaa, kun kipuja ja loppuvaiheen oireita ei ole osattu asiantuntevasti hoitaa. Resurssipula kai siinäkin: rahaa ei riitä henkilökunnan koulutukseen, yhden hengen huoneisiin, hoitajiin, lääkkeisiin, sedaatioon... Uskon, että suomalaiset hoitajat ja lääkärit tahtoisivat kyllä hoitaa potilaansa hyvin myös kuoleman lähestyessä.

Ajattelen, että elämä on lahja. Emme ole valinneet syntymämme hetkeä, siksi olkoon Jumalan hallussa myös lähtömme.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #2 : 24.05.12 - klo:11:26 »

 Surullista vain, ettei hyvää palliatiivista hoitoa ja asiantuntevaa saattohoitoa ole saatavissa kaikkialla.


Olisi armollista, jos aktiivinen eutanasia sallittaisiin silloin kun "hyvää palliatiivista hoitoa ja asiantuntevaa saattohoitoa ei ole saatavissa".

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #3 : 24.05.12 - klo:11:37 »

   Toisaalta ei ole oikein olla toisen elämän mestarina.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #4 : 24.05.12 - klo:12:17 »
Oman tahdon ilmoittaminen silloin, kun on vielä hyvissä voimissa, on ongelmallinen eutanasia-asian suhteen, sillä vaikean sairauden yllättäessä tai kuoleman lähestyessä saattaakin käydä niin, että jokainen vielä saatu uusi päivä tuntuu mittaamattoman arvokkaalta, ja kuoleman haluaisi siirtää kauemmas. Vaikeasta sairaudesta tai onnettomuuden seurauksista parantunut, eutanasiaa pyytänyt saattaakin parannuttuaan kiittää siitä, ettei pyyntöihin voitu suostua ja edessä olikin vielä ainutlaatuinen elämä.

Eutanasian salliminen voisi johtaa monenlaisiin seuraamuksiin, myös sellaisiin, joita ei osata aavistaa tai joista ei haluta puhua. Hollannissa esimerkiksi vanhusten tiedetään kokeneen, että heidän toivottaisiin harkitsevan eutanasian pyytämistä, jos heidän hoitonsa on kallista ja saattaa kestää vuosia. Ovat siis kiviriippa yhteiskunnalle, jos kaikki mitataan rahassa. Nyky-Suomessakin moni vanhus kyselee tämänhetkisen keskustelun järkyttämänä, toivotaanko hänen kuolevan mahdollisimman pian, kun ei hoitopaikkaa ole saatavissa ja yksin ei pärjää.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #5 : 24.05.12 - klo:18:23 »
Kysymykseen ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta. Jokainen ihminen on yksilö eikä "hyvää kuolemaa" voi tuotteistaa eri asiakassegmenteille samalla tavalla kuin esimerkiksi liike-elämän palveluita. "Sitten meillä olisi tämä Laatulähtö-palvelu, hyvin edullinen ja miellyttävä." Esimerkiksi se on ongelmallista, että potilaalta itseltään ei välttämättä saa tietoa erilaisten palliatiivisten hoitojen vaikutuksesta loppuvaiheessa. Kannanmuodostus edellyttäisi myös varsin laajaa tietämystä kuolemaan johtavista sairauksista sekä saattohoidosta. Terhokodin johtava lääkäri kirjoitti pari päivää sitten Helsingin Sanomien mielipidesivulla juuri tästä asiasta.

Omalta osaltani voin tässä vaiheessa vain todeta, että ainakaan ehdottomasti kielteistä kantaa en voi ottaa puutteellisen asiantuntemuksen takia. En kyllä ehdottoman myönteistäkään, samasta syystä.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #6 : 25.05.12 - klo:00:00 »
Nykyisen tietämykseni, kokemuksieni, ja vakaumukseni mukaisesti en  hyväksy aktiivista eutanasiaa. Palliatiivisen hoidon saattaminen sille tasolle, että potilas käytännössä on täydessä unessa viimeiset päivänsä, on jo toteutettu useiden tuttujen syöpäpotilaiden kohdalla. He olivat perheemme ystäviä.  Viimeisiksi päivikseen he saivat valita niin runsaan kipulääkityksen että he olivat oikeastaan unessa sen johdosta - herätettävissä kyllä, jotta voitiin huolehtia perustarpeista, kysyä toiveita, ja vieraiden käydessä.  Tätä vaihtoehtoa sai itse toivoa, siitä kerrottiin, ja kysyttiin, mitkä ovat omat toivomukset sillä joku tahtoo pysytellä virkeämpänä. Tällöin kipulääke voidaan antaa tarvittaessa, tämän vaihtoehdon ovat valinneet esimerkiksi kuolevat pienten/nuorten lasten vanhemmat mieluummin, jotta saisivat olla mahdollisimman hereillä ja virkeitä  lasten vieraillessa. Oman kurssikaverini Elinan "hyvästä kuolemasta" kannattaa lukea Siltalan toimittama "Elinan kirja". Se on todella hyvä, vaikka itse pelkäsin etten kestäisi sen lukemista.

Mellä siis on jo, kipulääkkeiden väsyttävän vaikutuksen tähden, käytännössä valittavissa lähes "aktiivinen eutanasia" jossa ketään ei ole tarpeen tappaa. Viimeisinä elinpäivinään nämä, muutoinkin väsyneet ihmiset olivat levollisia, lääkkeen ansiosta, he olivat itse valinneet tämän vaihtoehdon, ja siinä heitä aivan oikein kuunneltiin, kysymys esitettiin silloin, kun syöpäkivut olisivat tehneet olosta sietämättömän, ja elinaikaa joka tapauksessa enää joitakin päiviä.

Kipupumpuilla voi säädellä tätä itse, joten autonomian tunne säilyy. Muistyan myös jo 1980-luvulta potilaan, joka tahtonsa mukaan sairasti terminaalivaiheen yksin kotonaan ja käveli (!) niin kauan kuinj kykeni läheiselle terveysasemalle saamaan kipupiikin, jonka sai aina kun tahtoi, sillä asema päivysti ympärivuorokautisesti.  Tapasin hänet siellä pariinkin kertaan päivystysaikaan. Hän halusi näin, ja näin tehtiin.  

Itse menen siskoni kanssa maanantaina allekirjoittamaan vanhempiemme hoitotahdon. Selvitetään muitakin juttuja, siis he haluavat jo nyt siirtää mökin meille, mistä nyt taas systerin kanssa sovittiin että kuin vain mutta siihen ei kajota, vaikka tulisi mikä, ennen kuin ollaan tilanteessa jossa he tosiaan ovat kuolleet ennen meitä, mistä sen tietää. Sitten taas minä tykönäni olen sopinut itseni kanssa että se koetetaan viime vääntöön säilyttää siskon perheelle, lapsille se on rakas ja minä siitä viis piittaan.  Omat lapsuusmuistoni kuuluvat kokonaan muualle.

En oikein voi ajatella, että elämä kuuluu meille itsellemme. En ajattele itseäni itseni omana.
« Viimeksi muokattu: 25.05.12 - klo:00:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #7 : 25.05.12 - klo:00:11 »


Itse menen siskoni kanssa maanantaina allekirjoittamaan vanhempiemme hoitotahdon. Selvitetään muitakin juttuja, siis he haluavat jo nyt siirtää mökin meille, mistä nyt taas systerin kanssa sovittiin että kuin vain mutta siihen ei kajota, vaikka tulisi mikä, ennen kuin ollaan tilanteessa jossa he tosiaan ovat kuolleet ennen meitä, mistä sen tietää. Sitten taas minä tykönäni olen sopinut itseni kanssa että se koetetaan viime vääntöön säilyttää siskon perheelle, lapsille se on rakas ja minä siitä viis piittaan. 

Jos vanhemmille jää elinikäinen hallintaoikeus, ei teidän tarvitse maksaa lahjaveroja tms. Jos vanhemmat pysyvät hengissä tietyn ajan (olikohan se kolme vuotta), mökkiä ei katsota sen jälkeen myöskään perinnöksi.

Mari Teiniä kirjoitti tämän päivän Kotimaan pääkirjoituksessa ansiokkaasti eutanasia-asiasta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #8 : 25.05.12 - klo:00:16 »
Lisäys perusteluun:  En alkuukaan usko, että tuo tuohon pysähtyy. Meillä on jo nyt potilaita, joiden osalta kiusaus tahtoa heidän puolestaan on valtava, koska itseilmaisun kyky on olematon, ja joille meidän suht terveiden käsityksen mukaan "elämä ei voi antaa mitään" tai jotka toivovat kuolinapua halvauduttuaan, vaikka heille edelleen jää kaikki aistit ja - todella - toipilasajan jälkeen lukuisia mahdollisuuksia iloita elämästä, ja hyvän kuoleman sijasta saada sitä ennen hyvä elämä.  Sitä toivovat myös toistuvista depressioista kärsivät. Sen hoidon eteen tehdään kaiken aikaa joks kiihkeästi ja intensiivisesti työtä ja muutos jonnekin omiin erikoistumisvuosiin on valtava.  

Kääntöpuoli: Kun tein konsultaatiohommia yleissairaalassa, tavallisin kysymys oli:  Ikääntynyt potilas kieltäytyy ottamasta lääkkeitään koska pelkää että joukossa on "kuolinpilleri". Pyyd yst psyk kons.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #9 : 25.05.12 - klo:00:23 »
Jos vanhemmille jää elinikäinen hallintaoikeus, ei teidän tarvitse maksaa lahjaveroja tms. Jos vanhemmat pysyvät hengissä tietyn ajan (olikohan se kolme vuotta), mökkiä ei katsota sen jälkeen myöskään perinnöksi.

Mari Teiniä kirjoitti tämän päivän Kotimaan pääkirjoituksessa ansiokkaasti eutanasia-asiasta.

Tiedetään. Mutta he tahtovat nyt näin, ja maksoivat lahjaveron puolestamme.  Lähinnä ajatus onkin että jos me, tai lähinnä kai nyt sisareni huusholleineen ajautuu vararikkoon se on meidän helpompaa myydä, ja me emme rupea niiden kanssa vääntämään kättä koska eiväthän he meitä kuuntele.  Kun  ne rupeavat kuolemaan, tämä tiedetään, ne lukkiutuvat kotiin ja järjestävät vielä varmuusketjutuksen jotta "meille ei tule vaivaa"  ... siis alusta loppuun päättäväinen pariskunta. Ensin he päättivät mennä naimisiin vastoin kummankin perheen tahtoa ja rutiininomaisesti he järjestelevät kuolemaansa tyyliin "tämä on kuulkaas nyt meidän välinen juttu..."
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #10 : 25.05.12 - klo:11:20 »
Lainasin oman kannanottoni keskustelusta Karjalohjan kirkkoherran nyt jo piispan määräyksestä poistettu seurakunnan etusivu. Tämä on siis vastaus toiseen kirjoitukseen

Jos et sitä ennestään tiennyt, niin kipuihin ei aina löydy lääkkeitä. (viimeinen konsti on nukuttaa kärsivä, mutta mitä elämää se on) Kun kivut ovat tolkuttomat eikä niihin löydy apua, niin missä erityisasemassa on lähiomaisten oikeus kiduttaa jotakuta. Oma tahto ratkaiskoon, kun tilanne on sietämätön ja jos lähiympäristö ei sitä ymmärrä niin on tunnevammaisia sukulaisia.

 
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #11 : 25.05.12 - klo:13:27 »
Lainasin oman kannanottoni keskustelusta Karjalohjan kirkkoherran nyt jo piispan määräyksestä poistettu seurakunnan etusivu. Tämä on siis vastaus toiseen kirjoitukseen

Jos et sitä ennestään tiennyt, niin kipuihin ei aina löydy lääkkeitä. (viimeinen konsti on nukuttaa kärsivä, mutta mitä elämää se on) Kun kivut ovat tolkuttomat eikä niihin löydy apua, niin missä erityisasemassa on lähiomaisten oikeus kiduttaa jotakuta. Oma tahto ratkaiskoon, kun tilanne on sietämätön ja jos lähiympäristö ei sitä ymmärrä niin on tunnevammaisia sukulaisia.

 

En toistaiseksi ole nähnyt ainuttakaan, huonosti hoidettua kipua, jossa on vahva ahdistuskomponentti mukana, sellaista kyllä liian usein.  Nukutettu nukkuu hyvin pian pois, ja käytännössä tästä erään henkilön kohdalla olikin kyse, eiväthän he unessa makaa vuosikausia, hyvä jos päiviä, milloin kyseessä on syövän terminaalivaiheen kipu. Se voi olla infernaalinen, ja siihen nukuttaminen, tai tuo äärensä viety sedaatio käy kyllä.

Pelkään hyvin paljon sitä, että oma harkintamme laajenee sisällyttämään aktiivisen eutanasian piiriin paljon muitakin, joiden elämä on ulkopuolisen silmin pelkkää kärsimystä.  Seuraan keskustelua kaiken aikaa, kuten olen tehnyt jo 1970-luvulla opiskelijana, ja milloin ikinä näen syyn, olen valmis vaihtamaan kantaani. Toistaiseksi en.  On huomattava että myös kivun hoito kehittyy kaiken aikaa, se ei suinkaan ole pelkkää kipupiikkiä, mutta jos aktiivinen eutanasia sallitaan,  sitä tullaan myös  tarjoamaan, kenties priorisoimaan, ja moni ajattelee juuri omaisten ahdistuneisuutta.  Olen liian usein kokenut, kuinka ympäristö ahdistuu minua enemmän, kun saan yhtäkkiä spastisen velttohalvauksen ja oksennan rajusti.  Kivuliashan sellainen kohtaus on kuin mikä.  Ja olen tämä'n ajatellut näinkin:  Onko minulla itsellänikään oikeutta elää, ja kuluttaa yhteiskunnan varoja ei-mihinkään?  

 Mitä mieltä on antaa apurahoja hyvän ja mahdollisimman tuskattoman finaalin tutkimista varten, jos eutanasia "kumminkin on olemassa oleva vaihtoehto"?  Ei mitään!
« Viimeksi muokattu: 25.05.12 - klo:13:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #12 : 25.05.12 - klo:14:13 »
Olisi armollista, jos aktiivinen eutanasia sallittaisiin silloin kun "hyvää palliatiivista hoitoa ja asiantuntevaa saattohoitoa ei ole saatavissa".



Se täytyy olla saatavissa,hyvänen aika! Tuo on perusteluista kelvottomin. Eihän meidän kuntayhtymällä ole resursseja! Kuultu jo nyt liian usein!  

Kun viimeksi pari vuotta sitten jouduin HUS:n neurolle, keskustelu kierrolla, lääkäri ja hoitaja: Annetaan tälle Betasergia - mutta kun meillä ei ole sitä eikä ole lupa tilata! No annetaan infuusiona nimondipiinia - mutta eihän... etc.   No, annetaan nitratsepamia - ei meillä... etc.  No antakaa edes peitto - mutta kun meillä ei ole peittoja...   Naapuripotilaan tipansäätäjä hälyttää koko ajan, hän soittaa hoitajan, saataisiinko me tuo meteli pois...  Voi voi, kun tämä on meidän ehjin tippalaskuri ja tämä tekee näitä virheitä kun tuo neste on paksua eikä meillä ole lupaa...  

Ymmärrän hyvin, ettei kukaan tahdo omaisensa lähtevän täältä sietämättömissä kivuissa.
Omainen ei liioin ole se henkilö joka päättää kivunhoidosta, sen laadusta,  määrästä tai antamispaikasta "ei saa mammaa noin tokkuraan laittaa, eihän mamma edes jaksa jutella... "  Siitä päättää potilas häntä hoitavan kiputiimin kanssa ja niitä onneksi alkaa tulla useisiin sairaanhoitopiireihin.

« Viimeksi muokattu: 25.05.12 - klo:14:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #13 : 25.05.12 - klo:15:53 »
Se täytyy olla saatavissa,hyvänen aika! Tuo on perusteluista kelvottomin. Eihän meidän kuntayhtymällä ole resursseja! Kuultu jo nyt liian usein!  

Tästäkin asiasta keskustelua helpottaisi, jos selvitettäisiin eri vaihtoehtojen kustannusten suuruusluokat koko maan mittakaavassa ja sairaanhoitoalueittain. Vertailutietoja pitäisi tietysti olla: paras käypä palliatiivinen hoito kuntayhtymän yhden vuoden keskimääräiselle tarpeelle vastaa n kiertoliittymää / n kuukautta jätevedenpuhdistusta tms.
Silloin kansalaisyhteiskunta voisi poliittisessa keskustelussa ja vaaleissa vaikuttaa siihen, minkätasoiseen hoitoon varataan verovaroja.

Ehkä tulos olisi se, että vuosikustannus on pahimmillaankin niin pieni, että siitä ei kannata suuremmin keskustella. Tai sitten todetaan, että homma saadaan hoitoon, jos veroäyriä nostetaan 0,15 euroa tai jos suljetaan uimahalli kesäkuukausiksi.

Samaa suuruusluokan arviointimenettelyä suosittelen muihinkin kiistanalaisiin kysymyksiin.

Esimerkiksi mikroyrityksessä tietoteknisten laitteiden halvimman ostopaikan etsiminen voi maksaa menetettynä työaikana kymmenen kertaa enemmän kuin halvimman ja kalleimman hintaero.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Aktiivinen eutanasia
« Vastaus #14 : 25.05.12 - klo:18:10 »
Tuo maailma on niin omituinen. Päätökset siellä tehdään tavallisesti lyhytnäköisesti halvimmalta näyttävän tai yleisen "täytyy säästää" - mentaliteetin vallassa. Itse terveydenhuoltohenkilöstöhän ei rahoista päätä edes sairaalan tasolla. Siksi pelkäänkin, että tunnen sen, ja olen myös yleissairaalassa nähnyt vanhusten kauhun.

KELAan puolestaan koetin joskus väiteltyäni päästä tekemään postgraduatetutkimusta psykoterapian pitkäaikaisvaikutusten kustannus - hyöty- näkökulmasta, mutta kattia. KELA:n toimia ei pääse ulkopuoliset tutkimaan vaan heillä on omat tutkijansa, vastattiin, ja kun sanoin että kuulkaas. Kun keisarillakin on korkeempansa, niin ettei teillä?  Alkuun koettivat että ei, ei ole. Sanoin että täytyy olla, koska elämme demokratiassa.  

Juu. Eduskunta. 2007 vaalien alla kyselin joka puolueen kojulla tietävätkö tulevat kansanedustajat vastuustaan KELA:n suhteen, vasemmistoliiton kojulla tiesi avustaja, pyrkijä ei. Se oli ainut.  Kristillisliittolainen pillahti itkuun. Mist miä voin kaikkee tiätää?  Sanon ettetykös sinä sitten etukäteen ota selvää työpaikasta jota tässä nyt haet. Mukana oli tiedähäntä miten monennelle vaalikaudelle pyrkijöitä.


Mistä kaikesta koostuu kunta-alan rahoitus, ja onko se korvamerkittyä?  Sikäli kuin tiedän ei ole.
Tutki siinä sitten. Missä päätetään, paljonko satsata kuolinhoitoon, moniko näkee ihmiselämän arvoa enää toisin kuin empiiris-luonnontieteellisesti?  Luontevintahan on päättää kärsimys, niin eläimiäkin hoidetaan.  

Dosentti  :026: on muuttunut kiukusta punaiseksi. Hab ich es nicht gesahn!  Kun ihmiskunta osaa selittää kuinka tänne tuli, se lakkaa huomioimasta, että Jumala saattaa sittenkin olla, ja Jumalalla saattaa sittenkin olla sanottavaa sille. Siihen tietysti, kuinka lievitämme kärsimystä ja juuri siihen.  

Ehkä kysymme ensin.
« Viimeksi muokattu: 25.05.12 - klo:18:14 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.