Kirjoittaja Aihe: Suuttumus vääräuskoista kohtaan  (Luettu 18025 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« : 25.06.19 - klo:00:53 »
Viisi kysymystä:

1) Onko moraalisesti oikein kohdistaa agressiota, vihaista puhetta tai rankaisutoimenpiteitä ihmistä kohtaan, joka toimii omantuntonsa mukaan eikä koe voivansa toimia vastoin omaatuntoaan?

Otetaan esimerkki.
Joku on Raamatusta ymmärtänyt, että homosuhteessa eläminen on synti. Hän kertoo vakaumuksestaan julkisesti.
Vakaumus ei satu edustamaan ajan henkeä. Hän saa osakseen vihaista puhetta ja agressiota, ehkä uhkailujakin.
2) Mikä meni väärin?
3) Sekö, että hänen vakaumuksensa ei edusta ajan henkeä?
4) Millaisilla toimenpiteillä hän voisi muuttaa vakaumustaan sellaiseksi, kuin enemmistö haluaa sen olevan?
5) Vai, oliko ehkä se väärä teko siinä, että hän ei ymmärtänyt sitä, että vastoin ajan henkeä olevaa vakaumusta ei saisi kertoa kenellekään, ei ainakaan julkisesti?



Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #1 : 25.06.19 - klo:12:20 »
Tänä päivänä me jokainen olemme maallisen esivallan alaisia kaikki. Jos lain kanssa omatunto riitelee, niin siinä  tulee ongelma. Valitettavasti Raamattu ei ole tänään lakikirja, vaan se sivistyneen ihmisen elämän kirja.

Kirkkokin on laille alisteinen. Vapaat suunnat myös.

Esittämäsi ongelma on vaikea käsitellä. Vastasit oikeastaan monella tapaa itsellesi. Enemmistön mukaan näissä asioissa olisi jokaisen turvallisempi esiintyä, niin ei mene riidoiksi. Mutta enemmistö ei aina ole oikeassa, jolloin yksilöstä tulee uhri, jos lain mukaista oikeuttaan puolustaa. Vasta oikeus sanoo viimeisen sanan, jota totellaan. Ja siinäkin asiassa on monta porrasta, jotka voivat olla erimieliset, että ne läpikäydään korkeimman asteen tiedon saamiseksi.
Olen kahden maan kansalainen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #2 : 25.06.19 - klo:14:46 »
Kumpi on veljistä pahempi tai parempi tapa ymmärtää Raamatun opetuksia.

1. Menneinä vuosisatoina lukutaidoton kansa sai opetuksen saarnatulista niin kuin pappi sen opetti. Ja siinä edelleen muuttumattomana ptstminen.

vai

2. Nykyään Lukutaitoinen ihminen tutkii lukemansa rukoillen Jumalalta ymmärrystä ja muuttuen johdatuksen mukaan.
...

Omaan uskooni eivät kuulu eräät Vanhan Testamentin ennustukset, kiellot ym. koska luulen niiden olleen silloisen maailmanan , patriarkaattisen agraarikultturin perinteitä.
Pokkeuksia on kyllä, esim. Psalmit, Job, Joona, Jesaja, Sanalaskut ja Saarnaaja.

Uskon Jumalan kaikkivoivaan rakkauteen Jeesuksessa, syntiemme sovittajassa.
Jeesuksen elämä, puheet ja neuvot ovat matkaviittoja tielläni.

Ymmärrän kyllä että heiltä jotka fundamentisti uskovat jokaisen sanan oleva Jumalasta, ja että niiden muuttajalle tai tulkitsijalle  käy kalpaten.
Tässäkin kuuntelen Hengen ääntä ja noudatan sen neuvoja.

Lisäksi on Raamatun käännösten erilaisuus.  :017:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #3 : 25.06.19 - klo:14:49 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #4 : 25.06.19 - klo:15:26 »
Onko tarkoitus keskustella aloituksen kysymyksestä numero yksi,  vai esimerkistä, jossa on kaikkea muutakin (ajan henkeä ym. ykköskohdassa mainitsematonta)?

Jos omatunto jotakuta pakottaa toimimaan vastoin lakia, niin eikös tuomarilla ole moraalinenkin velvollisuus langettaa rangaistus ja muilla viranomaisilla panna se toimeen? Eli kyllä näitä tapauksia löytyy.

Tai missä tapauksessa aggressio ja vihainen puhe olisi oikein? Onko niitä sitten sen oikeampi kohdistaa ihmiseen, joka kyllä tietää tekevänsä väärin?
« Viimeksi muokattu: 25.06.19 - klo:15:33 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #5 : 25.06.19 - klo:16:15 »
Ei tietenkään agressiota ja vihapuhetta voida sallia sillä livulla, että sellaiseen kenties löytyy puoltoa Raamatusta.
Maallinen laki koskee kaikkia ensin. Hengellisen elämän kanssa on pärjättävä siten, että en rikkoisi lakia.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #6 : 25.06.19 - klo:18:02 »
Viisi kysymystä:

1) Onko moraalisesti oikein kohdistaa agressiota, vihaista puhetta tai rankaisutoimenpiteitä ihmistä kohtaan, joka toimii omantuntonsa mukaan eikä koe voivansa toimia vastoin omaatuntoaan?

Otetaan esimerkki.
Joku on Raamatusta ymmärtänyt, että homosuhteessa eläminen on synti. Hän kertoo vakaumuksestaan julkisesti.
Vakaumus ei satu edustamaan ajan henkeä. Hän saa osakseen vihaista puhetta ja agressiota, ehkä uhkailujakin.

Kun omatunto ja laki ovat ristiriidassa, niin jommassa kummassa on vikaa. Tilanne on paha.

Lainaus
2) Mikä meni väärin?
3) Sekö, että hänen vakaumuksensa ei edusta ajan henkeä?
4) Millaisilla toimenpiteillä hän voisi muuttaa vakaumustaan sellaiseksi, kuin enemmistö haluaa sen olevan?
5) Vai, oliko ehkä se väärä teko siinä, että hän ei ymmärtänyt sitä, että vastoin ajan henkeä olevaa vakaumusta ei saisi kertoa kenellekään, ei ainakaan julkisesti?

Lukekaa raamatun eri kieliversioita, vaikka vai Ruotsin kirkkoraamattua, niin se poikkeaa yllättävän paljon suomalaisesta, sakasalaisesta ja englantilaisesta, kuten muutkin keskenään eli absoluuttisen totuuden löytäminen on erittäin haasteellista, mikä on fundamentalistille erittäin vaikea tilanne. Mihin silloin voi vakaumus perustua. (rakkauteen)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #7 : 25.06.19 - klo:23:39 »
Kolmoskohtaan vastaisin "ei". Ei millään ajan hengellä ole asian kanssa tekemistä. Aika lailla siitä riippumatta erimielisyydet näyttävät puolin ja toisin herättävän aggressioita ja vihaista puhetta, tai ainakin puhetta joka tulkitaan vihaiseksi.

Minullakin herää aggressiot epäjohdonmukaisuudesta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #8 : 25.06.19 - klo:23:41 »
Nelosesta tiedustelen ensin, onko kysymys vilpittömästi kysymys. Kysytkö esim. itsellesi neuvoa, miten onnistuisit muuttamaan mieltäsi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #9 : 25.06.19 - klo:23:46 »
Kakkoseen ja viitoseen saanee parhaat vastaukset kysymällä suoraan niiltä aggressiivisilta vihaisilta uhkailijoilta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #10 : 26.06.19 - klo:00:15 »
1) Onko moraalisesti oikein kohdistaa agressiota, vihaista puhetta tai rankaisutoimenpiteitä ihmistä kohtaan, joka toimii omantuntonsa mukaan eikä koe voivansa toimia vastoin omaatuntoaan?

Itse olin tuollainen ja olin valmis tekemään terrorismiteonkin oman sekaisen aatteeni mukaan.

Mikä oli aivopesty muhun nuorena.

Hyvä että agressiivisestikkin valkoinen valta ja muihin liikkeisiin ragoitiin.
Vaikka ne loukkasi mun vakaumusta, joka oli aika pahasti pielessä joskus.

Se, jos joku näkee homouden olevan syntiä ja ei kestä, että sitä vastaan jotkut on, niin en osaa sanoa mikä on oikein tai väärin.
Uskonnolliset tunteet kun on niin voimakkaita.


En ymmärtänyt karjalaisenkyöstin kirjoutuksesta oikeen mitään,oliko siinä kysymys ja vastaus tai ainakin, että näin tulisi opetus juttuna?
Tik toc.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #11 : 26.06.19 - klo:21:18 »
Lakia pitää noudattaa ja omaatuntoa tulisi kuunnella.

Oletan, että sodan aikana oli miehiä, jotka eivät halunneet tappaa, vaikka oli sota. Jokin aika sitten jonkun (en nyt edes muista maata tai paikkaa) mielestä oli oiken tappaa muslimeja moskeijassa, kun olivat vääräuskoisia. Hänen omatuntonsa ei soimannut vääräuskoisten tappamista.

Minun omatuntoni ei antaisi myöden ottaa työtä, jossa puoli väkisin myydään jotain tarpeetonta ja kallista ovelta ovelle myös vanhuksille, vaikka laki ei sitä kiellä. Mielestäni sellainen pappi, joka ei voi toimia yhteistyössä naispapin kanssa, hakeutukoon tehtäviin sellaiseen järjestöön, jossa omatunnon tuskia ei tule. Jos hän menee seurakuntapapin tehtäviin, joutuu varmasti jossain vaiheessa työskenelemään vastoin omaatuntoa.

Asioisa voi olla eri mieltä, mutta soviussa pitäisi pystyä elämään. Pitäsi olla pelisilmää, ettei turhaa provosoi.
Room. 12:14 Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. 15 Iloitkaa iloitsvien kanssa, itkekää itkevien kanssa. 16 Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. 17 Älkää maksako pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. 18 Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.

Etsin tämän kohdan tuon viimeisen jakeen takia. Vanhassa käännöksessä taisi olla termi, sovussa.
Kirjoitin vähän pidemmältikin kohtaa, sillä se loksahti tänään omalle kohdalle. Olin niin kiukkuinen ja tuohtunut tämän päivän työasian takia. Siinä on nyt ohjetta minulle itselleni.  :017: 
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #12 : 26.06.19 - klo:21:25 »
Lakia pitää noudattaa ja omaatuntoa tulisi kuunnella.

Asioisa voi olla eri mieltä, mutta sovussa pitäisi pystyä elämään. Pitäsi olla pelisilmää, ettei turhaa provosoi.
Room. 12:14 Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko. 15 Iloitkaa iloitsvien kanssa, itkekää itkevien kanssa. 16 Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. 17 Älkää maksako pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. 18 Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.
  :017:

Amen
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #13 : 27.06.19 - klo:08:57 »
Raamattu on selkeä tässä asiassa. Ihmisillä vain ei ole enää uskoa siihen mikä Raamatussa on Jumalan sanaa, mikä ihmisen. Jumalan Pyhyys ei ole kadonnut mutta usko Jumalaan on. Onko Jumala kristityn pääasia, vai ihminen? ehkä pääasiaksi on tullut ihmismääritelmä rakkaudesta, mikä on turmeltunut jos asian ydin eli Jumalan sana on kadonnut. Samalla synnintunto on kadonnut. Tiestä on tullut lavea.

Oliko tämä vihapuhetta? En vihaa ketään, enkä halua mitään pahaa kenellekään. En oikein tiedä miten liberaalipuoli ja konservatiivipuoli voisivat kohdata tässä.

Vaikka kirkko näyttää muuttuvan jatkuvasti liberaalimmaksi, kirkosta eroaminen lisääntyy. Eroajina esim. Räsäsen kannanottoihin suuttuneita liberaaleja, myös konservatiiveja eroaa. Kirkko on kadottanut merkityksen ihmisten elämässä, ja sen sanoma on samentunut ja moniäänistynyt.

Entä jos lukisimme Raamattua kuin lapsi: "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia." Kuten rakkaus, tai ihminen, tai oma itse. Paljon vaadittu! Vieläkö se pitää paikkaansa?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Suuttumus vääräuskoista kohtaan
« Vastaus #14 : 27.06.19 - klo:09:21 »
Raamattu on selkeä tässä asiassa.

Missä asiassa? Tässäkö: Joku on Raamatusta ymmärtänyt, että homosuhteessa eläminen on synti? Sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa on kohtia, joissa tuomitaan homoseksuaaliset teot. Yksittäiset teot on kuitenkin eri asia kuin 'homosuhteessa eläminen'. Eihän miehen ja naisen avioliittokaan ole pelkästään rakastelua. On muistettava, että Raamatussa on kuvattu liikuttavankin kauniisti miesten välinen elämän kestävä rakkaus. Tarkoitan tietysti Daavidin ja Joonatanin tarinaa.